W ramach usługi możesz szybko i łatwo zastrzec swój PESEL. Dzięki temu zabezpieczysz się przed skutkami kradzieży tożsamości, takimi jak wzięcie kredytu na Twoje dane.
W razie potrzeby możesz sprawnie cofnąć zastrzeżenie, a następnie zastrzec swój numer PESEL ponownie. W ten sposób będziesz stale chronić swoje dane. W aplikacji sprawdzisz również historię zastrzeżeń oraz weryfikacji statusu.
Pamiętaj, że po zastrzeżeniu numeru PESEL nadal możesz z niego korzystać. Na przykład gdy załatwiasz sprawy urzędowe, idziesz do lekarza, kupujesz leki czy bilety lotnicze.
Przy pomocy powiadomień PUSH dostaniesz informacje między innymi o:
weryfikowaniu statusu Twojego numeru PESEL,
cofnięciu zastrzeżenia,
automatycznym zastrzeżeniu numeru PESEL.
Od 1 czerwca 2024 roku wszystkie instytucje finansowe będą miały obowiązek sprawdzania rejestru PESEL. Jeśli na przykład udzielą one pożyczki mimo zastrzeżonego numeru PESEL, nie będą mogły dochodzić z tego tytułu należności.
Swój numer PESEL możesz zastrzec także przez portal www.gov.pl lub w urzędzie gminy.
W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości Ministerstwo Cyfryzacji zachęca do odwiedzenia strony internetowej https://info.mobywatel.gov.pl/uslugi/zastrzez-pesel
Ponadto załączamy dane kontaktowe dla mediów i samorządów do osoby prowadzącej sprawę z ramienia Ministerstwa Cyfryzacji: Małgorzata Sokołowska-Makarowska, Radca, Biuro Komunikacji Ministerstwa Cyfryzacji, adres e-mail: malgorzata.sokolowska-makarowska@cyfra.gov.pl, tel. 797 851 227 (uprzejmie prosimy o niepublikowanie niniejszych danych kontaktowych).