Płomienny świt – mobilna gra terenowa

2022-07-07 14:06
Płomienny świt – mobilna gra terenowa

„Płomienny Świt” to gra terenowa która powstała podczas warsztatów odbywających się w dniach 31 maja – 3 czerwca, gdzie młodzież z III Liceum Ogólnokształcącego im. Żołnierzy Obwodu Łomżyńskiego AK w Łomży, wykorzystując aplikację Action Track, przygotowała edukacyjną grę, odwołującą się do wydarzeń z czerwca 1944 roku.

Jest ona częścią projektu #Czerwony Bór’44  realizowanego przez Miejską Bibliotekę Publiczną w Łomży, dzięki dofinansowaniu w ramach programu dotacyjnego „Patriotyzm jutra” ze środków Muzeum Historii Polski w Warszawie.

 

Fabuła gry oparta jest na historii fikcyjnego bohatera Witka. Należał on do oddziału Narodowej Organizacji Wojskowej, stacjonującego 23 czerwca w okolicach Szumowa.
Nad ranem oddział ten został zaatakowany przez niemiecką obławę, wchodzącą od południa do lasów Czerwonego Boru. Zgodnie ze źródłami uratował się tylko jeden żołnierz, który skierował się na północ, chcąc ostrzec resztę zgrupowania. Uczestnicy razem z Witkiem mogli poznać zarówno historię bitwy w Czerwonym Borze, jak i osobiste powody zaangażowania się młodego partyzanta w walkę. Indywidualna perspektywa młodego chłopaka pozwoliła jego współczesnym rówieśnikom bardziej zaangażować się w grę i lepiej zrozumieć przebieg i realia starcia polskich partyzantów z przeważającymi siłami niemieckimi.

Stworzona mobilna gra terenowa „Płomienny Świt” została z powodzeniem wypróbowana
w akcji. Jej premiera miała miejsce 19 czerwca, podczas obchodów 78. rocznicy bitwy
w Czerwonym Borze, jednego z największych starć oddziałów partyzanckich z wojskami niemieckimi w okręgu białostockim. Jej celem jest pielęgnowanie pamięci o bitwie z 1944 roku i przekazywanie tej historii przyszłym pokoleniom w nowoczesny sposób.


Gra rozpoczęła się przy pomniku w lesie w pobliżu Olszewa w gminie Śniadowo, upamiętniającym poległych partyzantów.

W grze brało udział  łącznie około 50 osób.

Dzięki Dariuszowi Syrnickiemu i żołnierzom ze Związku Żołnierzy NSZ w lesie były rozstawione umundurowane czujki z atrapami karabinów i nikt nie mógł przejść bez podania hasła: „polna róża”.                                                                                                                             

Były też ciekawe punkty orientacyjne i miejsca z zadaniami,  w grze nieprzypadkowo pojawiają  się postaci historyczne, jak na przykład kpt.  Antoni Kozłowski „Biały”, por. Zygmunt Przeździecki „Wiesław”, ppor. Franciszek Żebrowski „Wyd”, 17-letnia sanitariuszka Irena Olejnik czy tory,bo to dopiero pociąg pancerny przechylił szalę zwycięstwa na korzyść Niemców. Na końcu była wojskowa grochówka, ufundowana przez wójta Gminy Śniadowo, pana Rafała Pstrągowskiego.

Premiera „Płomiennego świtu” nie była jednorazowym wydarzeniem – gra będzie dostępna dla wszystkich chętnych przez najbliższy rok (do 30 czerwca 2023 r.). Warunkiem jest zainstalowanie na telefonie  aplikacji Action Track oraz zeskanowanie kodu QR, umieszczonego, wraz z informacją o grze, na tablicy przy pomniku w Olszewie oraz dostępnego na stronie Miejskiej Biblioteki Publicznej. Gra będzie również dostępna w wersji „kanapowej” na kodzie FLOW, w którą będzie można zagrać  nie wychodząc z domu.

 

Instrukcja instalacji aplikacji Action Track