P R O T O K Ó Ł Nr IV/06 Rady Gminy Śniadowo z dnia 29 grudnia 2006 roku
Posiedzenie IV Sesji Rady Gminy Śniadowo odbyło się w Gminnym Ośrodku Kultury w Śniadowie ul. Ostrołęcka 13. Sesja rozpoczęła się o godz.1000 zakończyła się o godz.1300. Na posiedzeniu IV Sesji Rady Gminy Śniadowo obecnych było 15-u radnych w.g. załączonej listy obecności .W obradach uczestniczyli: Wójt Gminy Śniadowo Pan Andrzej Zaremba, Sekretarz Gminy Pan Tomasz Tyszka, Pani Ewa Szeląg Skarbnik Gminy, radni powiatu, kierownicy jednostek organizacyjnych i sołtysi z terenu gminy w.g. załączonych list obecności oraz zgromadzeni mieszkańcy. Posiedzeniu przewodniczył Pan Zaremba Zdzisław Przewodniczący Rady Gminy, protokółowała Anna Gwara pracownik Urzędu Gminy.
Ad.1.
IV Sesję Rady Gminy Śniadowo otworzył i prowadził Pan Zdzisław Zaremba Przewodniczący
Rady Gminy. Stwierdził, że wg listy obecności radnych Rada Gminy Śniadowo może
obradować i podejmować prawomocne uchwały. Następnie powitał radnych powiatu,
kierowników jednostek, sołtysów, radnych, Wójta oraz pracowników Urzędu Gminy.
Powitał wszystkich zgromadzonych.
Ad.2.
Następnie Przewodniczący Rady Pan Zdzisław Zaremba poprosił o przyjęcie ustalonego
porządku obrad IV Sesji Rady Gminy Śniadowo. Wszyscy państwo otrzymaliście ustalony
porządek obrad czy ktoś chce wnieść zmiany do porządku obrad? Zmian nie zgłoszono.
Proszę państwa radnych o przyjęcie porządku obrad.
Podczas głosowania za porządkiem obrad radni opowiedzieli się jednogłośnie.
Przewodniczący Rady stwierdził, że Rada Gminy będzie obradowała na IV sesji
w dniu 29.12.2006r wg ustalonego porządku obrad.
Ustalony porządek obrad:
1. Otwarcie sesji.
2. Przedstawienie porządku obrad i ewentualna jego zmiana.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
4. Wnioski, zapytania i interpelacje radnych.
5. Informacja o działalności Wójta w okresie między sesjami.
6. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:
a) ustalenia wysokości diet radnym i Przewodniczącemu Rady Gminy Śniadowo.
b) ustanowienia zasad przysługiwania diet i zwrotu kosztów dojazdu sołtysom Gminy Śniadowo.
c) zmian w budżecie gminy na 2006 rok.
d) budżetu Gminy Śniadowo na 2007 rok.
e) programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz z podmiotami, o których mowa w art.3 ust.3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2007.
f) odwołania Sekretarza Gminy.
7. Odpowiedzi na wnioski, zapytania i interpelacje radnych.
- 2 –
8. Wolne wnioski i informacje.
9. Zamknięcie obrad.
Ad.3.
Przewodniczący Rady Gminy porosił radnych o przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji Rady
Gminy Śniadowo.
Podczas głosowania za przyjęciem protokołu radni opowiedzieli się jednogłośnie.
Ad.4.
Następnie Przewodniczący Rady Pan Zdzisław Zaremba zapytał radnych czy ktoś chce zgłosić
wnioski, zapytania lub interpelacje.
Pan Skubich podziękował za naprawę drogi przy remizie w Śniadowie oraz przejazdu
kolejowego. Stwierdził również, że protokoły są dokładniejsze.
Ad.5.
Przewodniczący Rady poprosił Wójta o poinformowanie o swojej działalności między sesjami.
Wójt poinformował o wydanych zarządzeniach oraz przekazał, że oglądał pomieszczenia OPS
które są już na dole po nowym roku OPS zostanie przeniesiony.
Ad.6
Następnie Przewodniczący Rady Pan Zdzisław Zaremba powiedział, że przechodzimy do pkt.
a)ustalenia wysokości diet radnym i Przewodniczącemu Rady Gminy Śniadowo.
Przewodniczący Rady zapytał czy ktoś ma jakieś propozycje? W tej sprawie zabrał głos Wójt, który poinformował zebranych o dietach, które otrzymują radni oraz Przewodniczący z okolicznych gmin. Następnie zaproponował, aby radni otrzymywali diety w wysokości 150 zł za posiedzenie natomiast Przewodniczący 1000 zł na miesiąc, jeżeli chodzi o sołtysów zaproponował kwotę 35 zł za posiedzenie.
Przewodniczący Rady zapytał czy ktoś jeszcze ma jakieś propozycje?
Pan Skubich zaproponował żeby nie podnosić diet.
Następnie Przewodniczący Rady poprosił radnych o przegłosowanie zgłoszonych propozycji.
Podczas głosowania za propozycją Wójta tj.150 zł dla radnego za sesję 1000 zł dla Przewodniczącego opowiedziało się 9 radnych przeciw głosowało 4 radnych od głosu wstrzymało się 2 radnych.
W związku z przegłosowaniem pierwszej propozycji większością głosów nie głosowano za drugą propozycją.
Następnie Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały oraz poprosił radnych o przegłosowanie jej treści.
Podczas głosowania za podjęciem uchwały radni opowiedzieli się 13 głosami od głosu wstrzymało się 2 radnych.
Uchwała Nr IV/14/06 stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała została podjęta.
- 3 -
b)Przewodniczący rady przeszedł do pkt. ustanowienia zasad przysługiwania diet i zwrotu kosztów dojazdu sołtysom Gminy Śniadowo. Proszę o zgłaszanie propozycji. Ja proponuję 35 zł to jest kwota opodatkowana, ale na koniec roku sołtysi się rozliczają i mają zwrot.
Pan Igielski zaproponował 50 zł, Pan Chojnowski zaproponował kwotę 40 zł.
Przewodniczący Rady poprosił radnych o przegłosowanie propozycji.
Podczas głosowania za propozycją Wójta opowiedziało się 8 radnych przeciw 5 od głosu wstrzymało się 2 radnych.
W związku z tym, iż pierwsza propozycja przeszła większością głosów nie głosowano nad pozostałymi propozycjami.
Następnie Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały oraz poprosił radnych o podjęcie uchwały.
Podczas głosowania za podjęciem uchwały radni opowiedzieli się 14 głosami od głosu wstrzymał się 1 radny.
Uchwała Nr IV/15/06 stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała została podjęta.
c)Następnie Pani Skarbnik przedstawiła uchwałę w sprawie zmian w budżecie gminy na 2006 r.
Poinformowała, że w planie dochodów budżetowych dokonano zmian w dziale oświata i wychowanie zwiększono o 2 275 zł dochody z tytułu otrzymanej dotacji na kształcenie młodocianych pracowników, w dziale Pomoc społeczna o 3 176 zł zwiększono dochody z tytułu otrzymanej decyzji zwiększającej dotację na wypłatę zasiłków celem złagodzenia skutków suszy, zmniejszono dochody w dziale Pomoc Społeczna z tytułu zmniejszenia dotacji na realizację zadania Pomoc państwa w zakresie dożywiana na kwotę 3 340 zł. Następnie Pani Skarbnik przedstawiła plan wydatków budżetowych m.in. zwiększono w dziale transport i łączność o 3000zł wydatki na zakup pojemników na piasek, w dziale Administracja zwiększono o 3 600 zł wydatki na wypłatę diet dla radnych oraz sołtysów za udział w sesjach, w rozdziale Urzędy Gminy dokonano zmniejszeń wydatków o ogólną kwotę 9 733 zł z dodatkowego wynagrodzenia rocznego, wynagrodzeń bezosobowych oraz opłat i składek, natomiast zwiększono na wynagrodzenia osobowe, składki na ubezpieczenie społeczne, Fundusz pracy oraz zakupy i usługi, w dziale Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa zmniejszono wydatki na energię w kwocie 384 zł natomiast zwiększono na zakupy:
W dziale Oświata i wychowanie w szkołach podstawowych zmniejszono wydatki na wynagrodzenia i Fundusz pracy natomiast zwiększono na usługi, w oddziałach przedszkolnych zmniejszono o 2 330 zł składki na ubezpieczenie społeczne natomiast zwiększono na wynagrodzenie 500 zł, zakup środków żywności oraz delegacje i zakupy pomocy, w Gimnazjum zmniejszono wydatki na wynagrodzenie, składki na ubezpieczenie oraz wynagrodzenie bezosobowe, natomiast zwiększono na wypłatę dodatków mieszkaniowych, w dowożeniu zwiększono wydatki na wynagrodzenie i ekwiwalent za pranie odzieży, w przeciwdziałaniu alkoholizmowi dokonano przeniesień wydatków między paragrafami na ogólną kwotę 5 400 zł, w dziale Edukacyjna opieka wychowawcza zwiększono wydatki na wynagrodzenie, zwiększono wydatki na konserwację oświetlenia ulicznego na kwotę 4 360 zł, w dziale Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego zwiększono o 538 zł wydatki na energię, na dotację dla Gminnej Biblioteki Publicznej oraz o 100 zł na zakup materiałów w Gminnym Centrum Informacji zmniejszając jednocześnie wydatki na usługi i wynagrodzenia bezosobowe.
Następnie Przewodniczący Rady zapytał radnych czy ktoś ma jakieś pytania do Pani Skarbnik odnośnie zmian w budżecie gminy na 2006r.
Pytań nie zgłoszono.
- 4 -
Następnie Przewodniczący Rady poprosił radnych o podjęcie uchwały.
Podczas głosowania za podjęciem uchwały radni opowiedzieli się jednogłośnie.
Uchwała Nr IV/16/06 stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała została podjęta.
d) Pani Skarbnik powiedziała, że Komisje Rady zaopiniowały projekt budżetu gminy na 2007r
pozytywnie po czym przedstawiła projekt budżetu gminy na 2007 rok. Poinformowała, że do opracowania budżetu przyjęto założenia:
-informację Ministra Finansów o wielkości subwencji z podziałem na wyrównawczą, równoważącą oraz oświatową, a także wysokości udziału gminy we wpływach w podatku dochodowym od osób fizycznych,
-informację określoną przez Wojewodę Podlaskiego odnośnie wysokości dotacji celowych na realizację zadań administracji rządowej zleconych gminie oraz na zadania własne,
-wpływy własne budżetu gminy z tytułu podatków i opłat lokalnych,
Dochody budżetu Gminy Śniadowo określone w budżecie gminy na rok 2007 zostały oszacowane na kwotę 12.606.907 zł, natomiast wydatki budżetu gminy w kwocie 12.331.367. Nadwyżkę środków w kwocie 275.540 zł przeznacza się na zmniejszenie zadłużenia gminy, czyli na spłatę rat kredytów i pożyczek, a mianowicie pożyczki inwestycyjnej zaciągniętej w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na rozbudowę stacji uzdatniania wody SHU Stare Ratowo – kwota 55.500 zł oraz kwota 33.380 zł – spłata rat kredytu zaciągniętego w Powszechnym Banku Kredytowym w Łomży z przeznaczeniem na budowę Szkoły Podstawowej w Szczepankowie oraz rozbudowę Szkoły Podstawowej w Śniadowie pod potrzeby gimnazjum a także 186.660 zł kredyty inwestycyjne zaciągnięte na przebudowę dróg gminnych i powiatowych.
Plan dochodów budżetowych na rok 2007 oszacowano na kwotę 12.606.907.
Na dochody budżetu Gminy Śniadowo roku 2007 składają się:
-subwencje – kwota 5.979.793 zł – tj. 47,4 % ogółu dochodów,
-dotacje na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej – kwota 2.107.921 zł, tj. 16,7 %
ogółu dochodów,
-dotacje na zadania własne oraz środki na dofinansowanie inwestycji – kwota 2.230.712 zł,
co stanowi 17,7 % planu dochodów na 2007 rok
-dochody własne – kwota 2.288.481 zł, tj. 18,2 % ogółu dochodów.
Najbardziej znaczącą pozycją w planie dochodów budżetowych są subwencje. Są to:
-subwencja wyrównawcza, – której wielkość na 2007 rok została określona na kwotę 2.394.609 zł,
-subwencja równoważąca – kwota 245.073 zł ,
-subwencja oświatowa – kwota 3.340.111 zł
Na 2007 rok w budżecie gminy planuje się uzyskać dochody z tytułu dotacji na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej w wysokości 2.107.921 zł.
Dotacje zostaną przeznaczone na:
-zadania administracji rządowej – 73.000 zł,
-zadania z zakresu prowadzenia i aktualizacji stałego rejestru wyborców w gminie – 921 zł,
-zadania pomocy społecznej – ogółem 2.034.000 zł, w tym:
a) świadczenia rodzinne (wypłata świadczeń rodzinnych) wraz z kosztami obsługi – oraz składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej 2.004.000 zł
- 5 -
b) składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za niektóre osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej oraz niektóre świadczenia rodzinne – 3.000 zł
c) zasiłki stałe – 27.000 zł
Na zadania własne oraz na dofinansowanie własnych inwestycji gmin otrzymane środki w kwocie 2.230.712 zł będą przeznaczone na następujące cele:
- kwota 1.344.774 zł – dotacja z ZPORR z przeznaczeniem na budowę sieci kanalizacyjnej w Śniadowie i Starym Ratowie – etap II,
- kwota 185.000 zł dotacja z budżetu państwa na budowę sieci kanalizacyjnej w Śniadowie i Starym Ratowie – etap II ,
- kwota 50.000 zł na remont sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej w Śniadowie,
- kwota 20.000 zł to dotacja na wypłatę zasiłków okresowych z opieki społecznej
- kwota 67.000 zł – dotacja na utrzymanie GOPS w Śniadowie,
- kwota 8.000 zł – dotacja na dożywianie dzieci,
- kwota 120.000 zł – dotacja na remont budynku GOK w Śniadowie,
- kwota 435.938 zł – dotacja na odnowę Rynku w Śniadowie.
Z tytułu dochodów własnych do budżetu Gminy Śniadowo w 2007 roku powinna wpłynąć kwota 2.288.481 zł. Będzie ona składać się między innymi z:
-udziału gminy we wpływach w podatku dochodowym od osób fizycznych –
kwota 570.152 zł,
-podatku od nieruchomości – wpływy z tego tytułu od osób fizycznych oraz jednostek
organizacyjnych planowane są w kwocie 1.002.000 zł,
-podatku rolnego – ogółem od osób fizycznych i prawnych planuje się uzyskać kwotę
242.000 zł,
-podatku leśnego – plan 60.340 zł,
-podatku od środków transportowych – 39.405 zł,
-podatku od spadków i darowizn – 2.200 zł,
-podatku od posiadania psów oraz z opłaty targowej – 10.000 zł,
-podatku od czynności cywilnoprawnych – 48.700 zł,
-opłaty skarbowej – 35.000 zł,
-wpływów z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu – 50.000 zł,
-wpłat rodziców za żywienie dzieci w przedszkolu – 35.000 zł,
-podatek od działalności gospodarczej osób fizycznych opłacany w formie karty podatkowej –
16.000 zł,
-pozostałe dochody – kwota 221.630 zł (opłaty, odsetki od nieterminowego regulowania należności, odsetki od środków na rachunku bankowym, otrzymane darowizny w postaci pieniężnej oraz różne dochody, w tym również środki Powiatowego Urzędu Pracy na wynagrodzenia i składki na ubezpieczenie społeczne pracowników grupy robót publicznych i interwencyjnych, absolwentów i stażystów),
-dochody z mienia komunalnego - ogółem 41.054 zł, w tym:
a) 2.600 zł – dzierżawa obwodów łowieckich,
b) 3.585 zł – dochody z wieczystego użytkowania,
c)23.619 zł – dochody z majątku gminy oraz majątku placówek oświatowych
(najem i dzierżawa lokali i gruntów).
d)11.250 zł – dochody z tytułu sprzedaży gruntów mienia komunalnego.
- 6 -
Następnie Pani Skarbnik poinformowała, że na 2007 rok zaplanowano wydatki budżetowe w wysokości 12.331.367 zł Na zadania inwestycyjne w roku 2007 planuje się przeznaczyć ogółem 3.007.405 zł, w 69,1 % sfinansowane dotacjami z budżetu państwa oraz z Unii Europejskiej. Wydatki inwestycyjne stanowią 24,4 % ogólnego planu wydatków budżetowych. Planowane wykonanie wydatków w poszczególnych działach przedstawia się następująco:
Rolnictwo i łowiectwo – w tym dziale ogółem planuje się przeznaczyć kwotę 1.853.330 zł, w tym kwotę 1.837.800 zł na zadanie inwestycyjne pod nazwą Budowa sieci kanalizacyjnej w Śniadowie i Starym Ratowie – etap II. Pozostała kwota zostaje przeznaczona na wydatki bieżące, a mianowicie:
-kwota 3 610 zł to planowane środki jako coroczna opłata za umieszczenie urządzeń sieci
wodociągowej w pasie drogi powiatowej w Śniadowie na ulicy Łomżyńskiej i Kolejowej,
-kwotę 5.000 zł planuje się do przekazania na rzecz Izby Rolniczej jako 2 % odpisu z
wpływów do budżetu gminy dochodów z tytułu podatku rolnego,
-6.920 zł to środki na zapłatę za usługę zbiórki i utylizacji odpadów zwierzęcych od rolników
z terenu naszej gminy oraz na zakup nagród dla rolników z naszej gminy wyróżniających się
w produkcji rolnej.
Leśnictwo-na opłatę za wyłączenie gruntów leśnych z produkcji przeznacza się kwotę 4.825.
Transport i łączność – ogółem plan wydatków tego działu to kwota 381.670 zł, w tym na zadania inwestycyjne planuje się przeznaczyć ogółem kwotę 351.670 zł. Poza wydatkami inwestycyjnymi w tym dziale poniesione zostaną koszty związane z bieżącym utrzymaniem dróg (zakup piasku, paliwa do równiarek i spycharek) na kwotę 30.000 zł. W ramach wydatków inwestycyjnych tego działu zamierza się wykonać:
- przebudowę dróg powiatowych na kwotę 159.970 zł, (w tym 5.000 zł na drogę Jakać Młoda – opracowanie dokumentacji)
- modernizację dróg gminnych (w Śniadowie ulice: Skowronki, Szeroka, Cmentarna, Kolejowa, Nowa na kwotę 118.950 zł, w Starym Ratowie na kwotę 67.750 zł ),
- modernizację drogi gminnej we wsi Jakać Borki w kwocie 5.000 zł na opracowanie niezbędnych dokumentów potrzebnych do rozpoczęcia tej inwestycji,
Turystyka – na wydatki związane z przyjazdem delegacji niemieckiej z zaprzyjaźnionej partnerskiej bawarskiej gminy Marklkofen oraz wyjazdem delegacji gminy Śniadowo do wspomnianej bawarskiej gminy przeznacza się ogółem 12.000 zł.
Gospodarka mieszkaniowa – wydatki tego działu zostały skalkulowane na kwotę 29. 000 zł i są związane z gospodarką gruntami i nieruchomościami, a mianowicie sporządzenie wypisów, wyrysów, wycenę nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, ogłoszenia o sprzedaży itp.)
Działalność usługowa – na zmiany w planach zagospodarowania przestrzennego oraz na koszty związane z wydawaniem decyzji o warunkach zabudowy w 2007 roku planuje się przeznaczyć kwotę 35 000 zł.
Administracja publiczna – planowane wydatki administracji publicznej w 2007 będą wynosić 1.409.243 zł. Wydatki w poszczególnych rozdziałach przedstawiają się następująco:
- 7 -
-na zadania administracji rządowej zleconej gminie przypada kwota 73.000 zł (100 %dotacja z budżetu państwa na wynagrodzenia, dodatkowe wynagrodzenie roczne oraz składki na ubezpieczenie społeczne oraz Fundusz Pracy),
-na utrzymanie Rady Gminy ogółem planuje się przeznaczyć kwotę 27. 300 zł a przeznaczone one będą na wypłatę zryczałtowanych diet dla Przewodniczącego Rady, diety komisji pracujących przy Radzie Gminy a także diet radnych oraz sołtysów za udział w sesjach Rady Gminy, pozostałe wydatki to zakupy,
-na wydatki związane z funkcjonowaniem urzędu przeznaczy się kwotę 1.306.143 zł.
Poszczególne kategorie wydatków w urzędzie przedstawiają się następująco:
a) wynagrodzenie dla pracowników, dodatkowe wynagrodzenie roczne, składki na ubezpieczenie społeczne oraz Fundusz Pracy, nagrody jubileuszowe, 2 odprawy emerytalne oraz wynagrodzenia i ekwiwalenty za urlop dla pracowników grupy robót publicznych i interwencyjnych – kwota 1.017.789 zł.
b) ekwiwalenty bhp, FŚS – 19.256 zł,
c) prowizja za inkaso opłaty targowej – 4.000 zł,
d) zakupy materiałów i wyposażenia (artykuły biurowe, środki czystości, prasa, wyposażenie pomieszczeń, paliwo do kotłowni olejowej przy Urzędzie Gminy do ogrzewania pomieszczeń urzędu gminy, budynków Ośrodka Pomocy Społecznej, Gminnego Ośrodka Kultury, Biblioteki Publicznej Gminy Śniadowo, części do ciągników itp.), usługi świadczone w formie umowy zlecenia, umów o dzieło – kwota 133.580 zł,
e) energia, woda, delegacje, ubezpieczenie budynków oraz sprzętu komputerowego ogółem 33.300 zł,
f) usługi pocztowe, kominiarskie itp. – kwota 76.000 zł
g) usługi telefoniczne, internetowe, szkolenia pracowników – kwota 18.518 zł,
h) usługi zdrowotne (badania wstępne pracowników grupy robót publicznych i interwencyjnych, badania okresowe zatrudnionych pracowników) oraz podatek od towarów i usług – kwota 3.700 zł
- na przynależność gminy do związków przeznaczy się kwotę 2.500 zł,
- na promocję gminy przeznaczy się kwotę 300 zł,
Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa – na aktualizację stałego rejestru wyborców w gminie przypada 921 zł.
Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa – ogółem w tym dziale na utrzymanie ochotniczych straży pożarnych oraz wiejskich remiz strażackich przeznacza się kwotę 108.575 zł. Wydatki przedstawiają się następująco:
- na wynagrodzenia, dodatkowe wynagrodzenie roczne oraz pochodne
dla kierowców przeznacza się kwotę 30.674 zł,
- ekwiwalenty dla strażaków za udział w pożarach – 10.000 zł,
- zakup paliwa i części do samochodów strażackich, wydatki na remizy OSP , energia i woda oraz usługi – kwota 61.500 zł,
- FŚS, ubezpieczenie samochodów strażackich oraz strażaków i delegacje przypada kwota 6.401 zł,
Ponadto przeznacza się kwotę 1.000 zł na wspieranie działań w zakresie poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego.
- 8 -
Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem – w tym dziale kwotę 35.700 zł przeznacza się na wypłatę wynagrodzeń dla sołtysów za inkaso zobowiązań pieniężnych oraz zakup druków, prowizje dla komornika za egzekucję zobowiązań pieniężnych, szkolenia pracowników, opłatę za wpis do hipoteki itp.
Obsługa długu publicznego - kwotę 68.500 zł przeznacza się na spłatę odsetek od kredytów i pożyczek oraz na koszty związane z ich zaciąganiem .
Różne rozliczenia – kwotę 90.000 zł pozostawia się jako rezerwę, która zostanie rozdysponowana w trakcie roku budżetowego.
Oświata i wychowanie – na 2007 rok wydatki tego działu stanowią 38,4 % ogółu wydatków budżetu gminy Śniadowo.
Szkoły podstawowe – plan wydatków tego rozdziału został skalkulowany na kwotę 2.684.305 zł, czyli na utrzymanie trzech szkół podstawowych funkcjonujących na terenie gminy, w tym na:
- wynagrodzenie i pochodne, dodatkowe wynagrodzenie roczne, nagrody jubileuszowe, odprawy emerytalne dla pracowników oświaty(nauczyciele i pracownicy obsługi) kwota – 2.145.635 zł,
- dodatki mieszkaniowe, dodatki wiejskie oraz FŚS – 214.780 zł,
- zakup materiałów, wyposażenia, artykułów biurowych, środki czystości, czasopism, oleju do ogrzewania budynków, zakup pomocy naukowych i książek – 154.700 zł,
- zakup energii, wody, usługi telefoniczne, internetowe, pocztowe oraz umowy zlecenia – 58.090 zł,
- usługi remontowe – remont sali gimnastycznej Szkoły Podstawowej w Śniadowie – kwota 100.000 zł ,
- delegacje i ubezpieczenia mienia, szkolenia pracowników – 5.800 zł,
- zakup zestawu komputerowego dla Szkoły Podstawowej w Uśniku kwota 2.700 zł,
- badania lekarskie pracowników – kwota 2.600 zł.
W ramach środków planowanych na funkcjonowanie szkół podstawowych zabezpiecza się środki w wysokości 8.400 zł na wymianę stolarki drzwiowej wraz z robocizną w Szkole Podstawowej w Uśniku.
Oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych – na wydatki tego rozdziału w kwocie 262.887 zł składają się:
- wynagrodzenia i pochodne, dodatkowe wynagrodzenia roczne – kwota 229.290 zł,
- dodatki mieszkaniowe i wiejskie, FŚS – 33.597 zł.
Przedszkola – wydatki tego rozdziału to kwota 210.841 zł a dotyczy utrzymania Gminnego Przedszkola w Śniadowie. Poszczególne wydatki tego działu przedstawiają się następująco:
- wynagrodzenia, dodatkowe wynagrodzenie roczne wraz z pochodnymi, nagroda jubileuszowa, odprawa emerytalna – 140.620 zł,
- dodatki mieszkaniowe i wiejskie oraz FŚS – 5.121 zł,
- zakupy materiałów, wyposażenia, artykułów biurowych, opału, środków czystości, środków żywności – 55.300 zł,
- usługi, energia, woda, delegacje, badania lekarskie, usługi telefoniczne to kwota 9.800 zł,
- 9 -
Gimnazjum – na wydatki bieżące związane z funkcjonowaniem Gimnazjum w Śniadowie ogółem przeznacza się kwotę 1.228.790 zł. Szczegółowy plan wydatków tego rozdziału kształtuje się następująco:
- dodatki mieszkaniowe i wiejskie dla nauczycieli oraz FŚS – 113.213 zł,
- wynagrodzenia nauczycieli oraz obsługi wraz z pochodnymi (dodatkowe wynagrodzenie roczne, ubezpieczenie społeczne oraz Fundusz Pracy, nagrody jubileuszowe, odprawy emerytalne) – 1.017.752 zł,
- zakupy (materiały, pomoce naukowe, książki, artykuły biurowe, wyposażenie, środki czystości oraz czasopisma) – 63.000 zł.
- energia, woda, usługi telefoniczne, badania lekarskie pracowników, pocztowe, internetowe, wynagrodzenia za umowę o dzieło i umowę zlecenie to kwota 32.225 zł,
- delegacje oraz ubezpieczenie mienia – 2.000 zł,
- szkolenia pracowników – kwota 600 zł
Dowożenie uczniów do szkół – na zadania bieżące przeznacza się kwotę 312.010 zł.
Poszczególne rodzaje wydatków przedstawiają się następująco:
- wynagrodzenie 3 kierowców autobusów gminnych wraz z pochodnymi i ekwiwalentem bhp – kwota 115.377 zł,
- FŚS a także ubezpieczenie autobusów – kwota 5.793 zł,
- przeglądy techniczne, zakup biletów miesięcznych, drobne naprawy oraz zwrot kosztów dowożenia uczniów do szkół specjalnych – kwota 25 600 zł,
- zakup paliwa do autobusów, części oraz ubrań roboczych dla kierowców – 165 000 zł,
- profilaktyczne badania lekarskie pracowników – 240 zł
Dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli – to kwota 10 000 zł.
Pozostała działalność – to środki w wysokości 24 895 zł przeznaczone na nagrody dyrektorów dla nauczycieli a także nagrody Wójta dla dyrektorów i nauczycieli szkół.
Ochrona zdrowia - w ramach tego działu zaplanowano środki w wysokości 50 000 zł na przeciwdziałanie alkoholizmowi oraz zwalczaniu narkomanii. Wydatki tego działu realizowane będą zgodnie z opracowanym w tym zakresie regulaminem profilaktyki przeciwalkoholowej. Środki wykorzystane zostaną na:
1. prowadzenie świetlicy opiekuńczo – wychowawczej w Szczepankowie,
2. udzielanie pomocy materialnej dla dzieci z rodzin patologicznych w postaci zakupu odzieży i żywności oraz sfinansowanie kolonii i zimowisk,
3. prowadzenie szkoleń i programów edukacyjnych,
4. organizowanie imprez kulturalnych bezalkoholowych,
5. dofinansowanie działalności GOK-u oraz bibliotek w zakresie zakupu materiałów, książek udostępnianych również dzieciom z rodzin zagrożonych alkoholizmem,
6. pokrycie kosztów związanych z leczeniem osób uzależnionych w placówkach stacjonarnych,
7. dofinansowanie klubu sportowego działającego na terenie gminy.
Poza tym kwotę 1 500 zł zabezpiecza się jako dofinansowanie Wiejskiego Ośrodka Zdrowia w Szczepanowie na zakup statywowej lampy Sollux do gabinetu zabiegowego do celów rehabilitacyjnych.
- 10 -
Pomoc społeczna – wydatki tego działu to kwota 2 276 560 zł, w tym 93,5 % stanowi udział środków budżetu państwa. Środki przeznaczone są na:
-wypłatę świadczeń rodzinnych oraz koszty związane z ich obsługą-kwota 2 009.000 z,(kwota
5.000 zł to środki własne przeznaczone na zakup sprzętu komputerowego wraz z
oprogramowaniem do realizacji świadczeń rodzinnych),
-składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierające świadczenia z pomocy
społecznej – 3.000 zł,
-na wypłatę zasiłków dla podopiecznych kwota 77 000 zł,
-dodatki mieszkaniowe – kwota 25.000 zł,
-utrzymanie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej to kwota 146.560 zł, pokryta w 45,7 %
dotacją z budżetu państwa, w tym:
a) wynagrodzenia i pochodne pracowników – 127.887 zł,
b) ekwiwalenty bhp, FŚS – 2 473 zł,
c) zakup materiałów, energii, wody, usługi pocztowe, telefoniczne, delegacje, szkolenia, badania lekarskie pracowników – 16 200 zł,
- na pomoc społeczną w zakresie dożywiania uczniów przypada kwota 16.000 zł, w tym kwota 8.000 zł to wydatki z dotacji budżetu państwa
Edukacyjna opieka wychowawcza – w tym dziale na utrzymanie pracowników obsługujących świetlicę szkolną (dodatki mieszkaniowe, wiejskie, wynagrodzenia i pochodne, FŚS, odprawa emerytalna) przeznacza się 54 180 zł.
Gospodarka komunalna i ochrona środowiska – wydatki tego działu będą dotyczyły:
- zapłaty za odbiór odpadów na wysypisko – kwota 5 000 zł,
- ewentualnej zapłaty kary za wprowadzenie zanieczyszczeń do wody i gleby w związku z funkcjonowaniem oczyszczalni ścieków przeznacza się kwotę 3 000 zł,
- oczyszczania terenu gminy – 26 600 zł (zakupy, usługi, wynagrodzenie pracownika pracującego na umowę zlecenie),
- oświetlenie ulic i dróg (energia oraz konserwacja oświetlenia ulicznego) kwota 73.500 zł, oraz zapłata za wykonanie modernizacji oświetlenia ulicznego kwota 105 312 zł,
- utrzymanie mienia komunalnego oraz zapłata za gospodarcze korzystanie ze środowiska –16 300 zł.
Poza wydatkami bieżącymi w tym dziale zaplanowano wydatki inwestycyjne na ogólną kwotę 544.923 zł, którą zamierza się przeznaczyć na przebudowę Rynku w Śniadowie. O dofinansowanie w wysokości 435.938 zł został złożony wniosek do Sektorowego Programu Operacyjnego i znalazł się na liście rezerwowej z deklaracją UMWP pozytywnego załatwienia w roku 2007.
Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego – w tym dziale przewidziano ogółem na wydatki kwotę 385 000 zł, w tym na dotację celową na funkcjonowanie gminnych instytucji kultury ogółem kwotę 210 000 zł, w tym na Gminny Ośrodek Kultury w Śniadowie kwotę 90 000 zł oraz kwota 130 000 zł na Bibliotekę Publiczną Gminy Śniadowo. Poza tym zaplanowano w budżecie kwotę 160 000 zł na remont Gminnego Ośrodka Kultury w Śniadowie (wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, ocieplenie, wymiana elewacji, remont schodów wejściowych do budynku). O dofinansowanie w 75 % Gmina złożyła wniosek. Nie jest rozstrzygnięte, czy otrzymamy dotację. Poza tymi wydatkami w budżecie gminy planuje się kwotę 5 000 zł na utrzymanie funkcjonującego przy GOK Gminnego Centrum Informacji
- 11 -
na zakup materiałów, ubezpieczenie mienia oraz na opłatę za przeprowadzenie szkoleń w różnym zakresie dla bezrobotnych z terenu naszej gminy.
Kultura fizyczna i sport – w tym dziale na zadania z zakresu kultury fizycznej i sportu przeznacza się ogółem 26 000 zł.
Pani Skarbnik przekazała, że w projekcie budżetu na 2007 rok na zadania zlecone określono środki w wysokości 2 107 921 zł, w tym:
• na prowadzenie spraw administracji rządowej –73 000 zł,
• na prowadzenie i uaktualnianie spisu wyborców kwota 921 zł,
• na pomoc społeczną 2 034 000 zł, z tego:
- świadczenia rodzinne wraz z kosztami obsługi – kwota 2 004 000 zł
- na składki na ubezpieczenie zdrowotne osób korzystających z pomocy społecznej – 3 000 zł,
- na zasiłki stałe dla podopiecznych przypada kwota – 27 000 zł
Pani Skarbik poinformowała, że Gmina posiada wydzielone konto pod nazwą „Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej”, na którym dokonywane są operacje gospodarcze tj. wpływy i wydatki wg opracowanego planu finansowego. Na 2007 rok oszacowano, że przychody – wpływy przekazywane przez Urząd Wojewódzki za gospodarcze korzystanie ze środowiska, inne wpływy oraz odsetki od środków na r-ku bankowym wyniosą ogółem 16 000 zł, natomiast wydatki przewidziano w wysokości 70 500 zł na zakup nagród dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjum w konkursie na temat wiedzy z zakresu ochrony środowiska oraz wydatki na budowę sieci wodociągowej we wsi Uśnik Kolonia i Dębowo Kolonia.
Następnie Przewodniczący Rady zapytał radnych czy mają pytania, jeśli chodzi o budżet na 2007r
Pan Igielski zapytał Wójta czy się utożsamia z tym budżetem, bo proponowany budżet jest opracowany przez Szabłowskiego.
Wójt powiedział, że taka jest propozycja budżetu gminy na 2007 rok i trzeba go ustalić potem w ciągu roku można dokonywać zmian w budżecie.
Uchwała Nr IV/17/06 stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała została podjęta.
e)Następnie Sekretarz przedstawił projekt uchwały w sprawie programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz z podmiotami, o których mowa w art.3 ust.3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2007.
Przewodniczący Rady zapytał radnych czy mają pytania odnośnie przedstawionej uchwały.
Pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poprosił radnych o podjęcie uchwały.
Podczas głosowania za podjęciem uchwały radni opowiedzieli się jednogłośnie.
Uchwała Nr IV/18/06 stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała została podjęta.
f)Następnie Przewodniczący Rady poinformował, że przechodzimy do pkt. odwołanie Sekretarza Gminy.Art.18 mówi,że na wniosek wójta Wójt może wystąpić z propozycją odwołania sekretarza i Wójt wystąpił tak samo i powołania sekretarza. Proszę w związku z powyższym o zabranie głosu Pana Wójta.
- 12 -
Wójt powiedział m.in. proszę Państwa jest art.18 ustawy o samorządzie ust.3(cytat ust)ustawodawca nie przewidział, takiej możliwości, że wraz ze zmianą Wójta ustaje kadencja Sekretarza i Skarbnika. Każdy Wójt dobiera kadrę według siebie nie według swojego widzimisię, znajomości, ale uznania, kompetencji i zaufania. Niektórzy radni słyszeli w prywatnych rozmowach jak i dzisiaj, że w stosunku do Pani Skarbnik nie było słów negatywnych przez ten krótki okres ani nie było wątpliwości, z czego się cieszę. Z Panem Sekretarzem z Panem Tyszką trudno mi jest nawiązać kontakt, trudno mi jest współpracować. Po drugie Sekretarz Gminy to jest osoba jak ustawa mówi „Sekretarz Gminy organizuje i nadzoruje pracę Urzędu Gminy” i odpowiada za pracę Urzędu, czyli za pracowników, za wydawane dokumenty, za zgodność z prawem, terminowość tych dokumentów to nie Wójt to Sekretarz Gminy jak również Wójt ma prawo upoważnić osoby w Urzędzie Gminy do podpisywania dokumentów w jego imieniu. Według zaufania Wójta podpisuje, więc tu jest czynnik zaufania bardzo ważny. Ja mam wątpliwości, co do upoważniania Pana Tyszki i zostawiania Urzędu na głowie Pana Tyszki. Potwierdzeniem tych moich wątpliwości jest pismo, które dostałem z dniem 27 grudnia jest to pismo z Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku (Wójt odczytał pismo dotyczące zaleceń pokontrolnych w zakresie przeprowadzonej kontroli przez Wydział Nadzoru i Kontroli w zakresie realizacji ustawy o dostępie do informacji publicznej, które stanowi załącznik do protokołu). Proszę Państwa to są wszystkie działania Urzędu Gminy podlegające Sekretarzowi Gminy, niektóre nieprawidłowości popełnione są przez pracowników, ale Sekretarz Gminy ma nad tym nadzór. To nie są nieprawidłowości, które powstały teraz to są nieprawidłowości, które działy się wcześniej. Ja ze swej strony jako człowiek nie mam do Pana Sekretarza nic, ale uważam, że skoro urząd ma pracować i Ja chcę pracować to muszę mieć pewność i zaufanie do osoby sekretarza, który jest odpowiedzialny za pracę Urzędu Gminy. W tej chwili to, co zgłosiłem to nie dla swojego widzimisię czy urazów osobistych. Proszę brać to pod uwagę i proszę brać pod uwagę, jeśli będzie głosowanie proszę brać konsekwencję z wyników głosowania. Tutaj, jeśli będzie chciał Pan sekretarz odpowiedzieć to proszę bardzo.
Następnie zabrał głos Sekretarz Gminy Pan Tomasz Tyszka, który powiedział m.in.. Wysoka Rado Panie Przewodniczący, Panie Wójcie, zaproszeni goście na początek chciałbym odnieść się do tych zarzutów, które tu przedstawiono nawet nie miałem okazji się z nimi zapoznać. W ostatnim czasie była przeprowadzona kontrola przez Wydział Nadzoru Urzędu Wojewódzkiego nie tylko w naszej gminie. Była poruszana problematyka dostępu do informacji publicznej i Biuletynu Informacji Publicznej jest to dosyć nowe zagadnienie i jest sukcesywnie budowany przy pomocy pracowników urzędu. To jest jakby wyciąg z Protokołu Kontroli, czyli są konkretne zalecenia pokontrolne ten protokół miałby większą objętość, więc należałoby zapoznać się z całym protokołem, aby stwierdzić, co zostało wykonane a nie tylko z tym, jakie uchybienia zostały stwierdzone. Jeżeli chodzi o Statut Gminy podlegał zatwierdzeniu przez Nadzór Prawny Urzędu Wojewódzkiego z chwila jego uchwalenia nie stwierdzono uchybień. Porównując protokoły z innych gmin ten protokół nie odbiega niczym od innych. To jest nowa problematyka i ten materiał jest sukcesywnie dodawany. W tej chwili w urzędzie ma być wprowadzony elektroniczny obieg dokumentów, w tym roku otrzymaliśmy 4 jednostki komputerowe, które zostały przydzielone m.in. osobom, które zajmują się oświadczeniami majątkowymi. Ja ze swojej strony chciałem powiedzieć, że swoją pracę starałem się wykonywać sumiennie w jak najlepszych intencjach. Powierzono mi dosyć szeroki zakres spraw, ponieważ odpowiadam za zakres spraw oświatowych, jestem pełnomocnikiem ds. informacji niejawnych Urzędu Gminy Śniadowo, posiadam odpowiednie pełnomocnictwo, posiadam upoważnienie do wydawania decyzji administracyjnych w Urzędzie. Jeżeli chodzi o
- 13 -
organizację pracy w Urzędzie to jest pełna zastępowalność na stanowiskach pracy także petent, który pojawia się w urzędzie jest załatwiony. Urząd jest praktyczne skomputeryzowany
planowany jest w niedługim czasie wprowadzenie elektronicznego wewnętrznego obiegu dokumentów. Bierzemy udział jako beneficjent tego programu wraz z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego „wprowadzanie elektronicznych usług dla ludności”. Otrzymaliśmy dużą część sprzętu gdzie ponosimy 25% kosztów. Następnie Sekretarz wymienił instytucje, z których Urząd pozyskał jeszcze wcześniej i z jakiego programu sprzęt komputerowy. Powiedział, że w BIP informacje wprowadzał głównie on oprócz kilku pracowników Urzędu Gminy. Przyjmując interesantów brałem dobro mieszkańców chciałem im pomóc, starałem się znaleźć wyjście z sytuacji. Chciałbym poddać się pod ocenę radzie. Ponieważ Pan Wójt mówi o braku zaufania. Ja jeszcze tak dobrze Pana Wójta nie poznałem i nie wiem, na czym się opiera ten brak zaufania do mojej osoby. Ponieważ dotychczas wykonywałem wszystkie polecenia. Pan Wójt ocenił to inaczej twierdzi, że nie ufa mi i praktycznie nikomu. Tak praktycznie to na zaufanie nie zdążyliśmy zapracować.
Przewodniczący Rady powiedział, że jest to dość ważne głosowanie czy ktoś z radnych ma pytanie do Pana Sekretarza czy do Pana Wójta?
Pan Igielski do tej pory Pan Sekretarz był kulturalny ja nie mam nic do niego, bo jak zaczniemy zwalniać ludzi to będzie źle.
Pan Zalewski zapytał czy na innym stanowisku byłaby możliwość współpracy?
Pan Wójt powiedział, że powiedział już wcześniej Sekretarzowi, że znajdzie dla niego miejsce pracy w urzędzie.
Pan Przewodniczący Rady zapytał Sekretarza jak by widział dalszą współpracę.
Pan Sekretarz stwierdził, że jeżeli Wójt teraz nie darzy go zaufaniem jak miałby mu ufać i zatrudniać takiego pracownika.
Wójt powiedział, że jako pracownik Urzędu Gminy jest inna sprawa. Ponieważ Sekretarz odpowiada zaraz po Wójcie.
Pan Sekretarz powiedział, że chciałby uświadomić, że jeżeli Wójt mu udziela upoważnienia on za to, co robi odpowiada materialnie i karnie, więc nie może działać na szkodę gminy i urzędu.
Wójt powiedział, że w ustawie jest napisane, że sekretarz odpowiada za pracę urzędu. Musi, więc być współpraca między Wójtem a Sekretarzem. Powiedział, że Pana Tyszkę widzi na innym stanowisku.
Pan Dzwonkowski z tego, co słyszymy to Pan Sekretarz chce współpracować z Wójtem tylko Pan Wójt nie chce?
Następnie Przewodniczący Rady stwierdził, że skoro nie ma więcej pytań przechodzimy do głosowania nad uchwałą.
Przewodniczący Rady zapytał, kto jest za podjęciem uchwały w sprawie odwołania sekretarza gminy.
Podczas głosowania za podjęciem uchwały głosowało 6 radnych przeciw 4 radnych od głosu wstrzymało się 5 radnych.
Uchwała Nr IV/19/06 stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała została podjęta.
Ad.7.
Przewodniczący rady stwierdził, że skoro nie było wniosków, zapytań i interpelacji radnych
przechodzimy do następnego punktu porządku obrad.
- 14 -
Ad.8.
Następnie Przewodniczący Rady udzielił głosu Panu Lechowi Markowi Szabłowskiemu.
Pan Szabłowski m.in. powiedział: ”Drodzy Państwo jak wiecie jestem radnym powiatu łomżyńskiego reprezentuję m.in. gminę Śniadowo i cały powiat łomżyński prócz tego od 8 grudnia jestem kierownikiem Powiatowego Zespołu Doradztwa Rolniczego w Łomży jest to jednostka Podlaskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Szepietowie. Mówię to jako informację natomiast chciałem Państwu przekazać, że na początku roku 2007 zechcę przyjechać do Państwa na spotkanie z radą i sołtysami może w większym gronie wraz z kimś z moich współpracowników. Chcę powiedzieć, że od 1 stycznia 2007r będzie nowa osoba wyznaczona do kontaktów z gminą, Śniadowo, która będzie tu docierała i pomagała rolnikom w różnych sprawach w zakresie ich działalności. Chcę Państwa już w tej chwili namawiać, zachęcać i proponować współpracę w zakresie pomocy przy wypełnianiu wniosków o różnego rodzaju środki pomocowe dla rolnictwa. Jest w trakcie przygotowania program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Będziemy te informacje Państwu przekazywać w celu namowy Państwa do współpracy z Podlaskim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego. Powiedział, że to tyle od strony zawodowej natomiast jako radny powiatu łomżyńskiego i mieszkaniec gminy Śniadowo chciałbym jeszcze kilka zdań do Państwa powiedzieć, co do funkcjonowania. samorządu tej kadencji. Na początek myślę należą się chyba wielkie gratulacje dla Pana Wójta i dla Państwa radnych za pierwsze decyzje tak trafne, bo z tego, co z tego, co wiem to pierwsze decyzje to podwyżka podatku rolnego, następna decyzja to podwyżka diet, kolejna decyzja to odwołanie sekretarza. No na pewno są to takie decyzje, na które społeczeństwo oczekiwało z utęsknieniem no i mamy to, co mamy. Proszę Państwa gratuluję tych decyzji i należy oczekiwać, że kolejne decyzje pójdą w tym samym kierunku. Proszę Państwa może nie wypada tak mówić, ale myślę, że mam pełne prawo, bo w tym urzędzie pracowałem prawie 14 lat i z Panem Tyszką też od kilku lat współpracowałem również z innymi pracownikami. Żałować należy, że część z Państwa radnych dała się kupić tymi dietami za 40 zł. Proszę Państwa ja wiem, że budżet gminy Śniadowo to stać na takie wydatki. Chcę powiedzieć, że jeżeli chodzi o radnych w gminie jak i w powiecie czy w sejmiku to wykonują swoją pracę honorowo i społecznie dieta ma tylko rekompensować koszty związane z wykonywaniem obowiązków, czyli dotarciem na sesję i ewentualną utrata wynagrodzenia. No cóż jeszcze raz chcę podkreślić, że jeśli w tym kierunku będziemy szli, jeśli takie będą decyzje podejmowane naprawdę nie chciałbym być złym prorokiem, ale źle to wróży na przyszłość naszej gminie. Zastanówmy się na progu 2006 roku, jaki ten rok 2007 chcielibyśmy, żeby był dla nas wszystkich. Jeśli będziemy dalej w tym kierunku szli to naprawdę źle to wróży. Liczę, że ten szok przejścia z roku 2006 w 2007 obudzi rozsądek, rozum, mądrość i w roku 2007 będziemy pracowali troszkę inaczej z myślą o społeczeństwie gminy Śniadowo a nie o małych interesach typu diety. Proszę Państwa życzę wszystkim wszelkiej pomyślności w roku 2007 i oby rok ten był dla wszystkich Państwa dobrym, żeby ziściły się Państwa oczekiwania i Państwa marzenia. Wszystkiego dobrego. Dziękuję.”
Następnie zabrał głos Pan Wójt Andrzej Zaremba, który powiedział m.in.” Panie Szabłowski ja rozumiem żal po stracie, ale proszę nie obrażać ani mnie, bo poczułem się obrażony, dotknięty, i rada. Radni reprezentują mieszkańców gminy nie Pana. Proszę Pana skoro tak dobrze to funkcjonowało to, dlaczego ja dostałem 300 głosów więcej od Pana. Gdzie ludzie byli świadomi, że głosują na osobę która jest uzależniona, która miała problemy z alkoholem i o której Pan się wypowiadał, że to wstyd przegrać z taką osobą w pierwszej turze próbował Pan w drugiej turze i przegrał Pan. Ja do tej pory nie zabierałem na ten temat głosu ale w tej chwili zabiorę bo Pan chce sprowokować. Proszę Pana niech Pan się nie miesza niech Pan się zajmie
- 15 -
sposobem odwołania poprzednika Pana w Łomży i sposobem jak to nastąpiło. Jest Pan radnym powiatu ja się cieszę, że Pan chce współpracować jako Dyrektor ODR przyjedzie Pan tutaj do rolników. Proszę zostawić sprawy rady, Wójta i urzędu do naszych kompetencji, bo to jest nasza kompetencja a nie rady powiatu. Od tego jest Starosta i pracownicy w starostwie a nie radni inni radni też są na sali i ja nic nie słyszałem ani jednego zdania. Nie spodziewałem się, takiego wystąpienia z Pana strony”,
Pan Wysoki Tomasz zaproponował współpracę między gminami i stowarzyszeniami oraz poinformował, że jako radny powiatu dysponuje materiałami, które umożliwiają te kontakty i zaoferował swoją pomoc.
Pan Szabłowski powiedział, że nie kwestionuje wyników wyborów i pogratulowałem Panu Zarembie. Ale jeżeli chodzi o mojego poprzednika to ja wygrałem konkurs na to stanowisko. Natomiast jako mieszkaniec tej gminy mam prawo wypowiadać soje zdanie i uwagi, co do pracy samorządu.
Przewodniczący Rady zapytał czy ktoś ma jakieś uwagi. Stwierdzając fakt, że nikt nie zgłasza wniosków Przewodniczący Rady przeszedł do kolejnego punktu obrad.
Ad.9.
Przewodniczący Rady Pan Zdzisław Zaremba poinformował, że ustalony program sesji został
wyczerpany w związku z tym zamykam obrady IV sesji Rady Gminy i podziękował wszystkim
za przybycie.
Na tym protokół zakończono i podpisano.