P R O T O K Ó Ł Nr VIII/07 Rady Gminy Śniadowo z dnia 29 czerwca 2007 roku
Posiedzenie VIII Sesji Rady Gminy Śniadowo odbyło się w Gminnym Ośrodku Kultury w Śniadowie ul. Ostrołęcka 13. Sesja rozpoczęła się o godz.10:00 zakończyła się o godz.13:00.
Na posiedzeniu VIII Sesji Rady Gminy Śniadowo obecnych było 14-u radnych w.g. załączonej listy obecności nieobecny Pan Piotr Baczewski.
W obradach uczestniczyli: Wójt Gminy Śniadowo Pan Andrzej Zaremba, Pani Ewa Szeląg Skarbnik Gminy, radni powiatu, kierownicy jednostek organizacyjnych, sołtysi z terenu gminy w.g. załączonych list obecności oraz Pan Jan Olszewski Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Łomży i zgromadzeni mieszkańcy gminy. Posiedzeniu przewodniczył Pan Zaremba Zdzisław Przewodniczący Rady Gminy, protokółowała Anna Gwara pracownik Urzędu Gminy.
Ad.1.
VIII Sesję Rady Gminy Śniadowo otworzył i prowadził Pan Zdzisław Zaremba Przewodniczący Rady Gminy. Stwierdził, że wg listy obecności radnych Rada Gminy
Śniadowo może obradować i podejmować prawomocne uchwały. Następnie powitał Wójta
Gminy, radnych powiatu, kierowników jednostek, sołtysów, radnych, zaproszonych gości oraz
pracowników Urzędu Gminy. Powitał wszystkich zgromadzonych.
Ad.2.
Następnie Przewodniczący Rady Pan Zdzisław Zaremba poprosił o przyjęcie ustalonego
porządku obrad VIII Sesji Rady Gminy Śniadowo. Wszyscy państwo otrzymaliście ustalony
porządek obrad czy ktoś chce wnieść zmiany do porządku obrad?
Zmian nie wniesiono.
Przewodniczący Rady poprosił radnych o przyjęcie porządku obrad.
Podczas głosowania za porządkiem obrad radni opowiedzieli się 14-a głosami.
Przewodniczący Rady stwierdził, że Rada Gminy będzie obradowała na VIII sesji
w dniu 29.06.2007r wg ustalonego porządku obrad.
Ustalony porządek obrad:
1.Otwarcie sesji.
2.Przedstawienie porządku obrad i ewentualna jego zmiana.
3.Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
4.Wnioski, zapytania i interpelacje radnych.
5.Informacja o działalności Wójta w okresie między sesjami.
6.Informacja Wójta o przeprowadzonych wyborach organów samorządu mieszkańców wsi-sołtysów oraz organów wspomagających ich działalność-Rad Sołeckich.
7.Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:
a) wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości gruntowej niezabudowanej w formie bezprzetargowej, położonej w Śniadowie.
b) uchwalenia planu zagospodarowania przestrzennego gminy Śniadowo części dotyczącej obszaru położonego w obrębie wsi Jakać Młoda.
c) zaciągnięcia kredytu krótkoterminowego na pokrycie przejściowego deficytu budżetu gminy.
d) zmiany uchwały w sprawie ustanowienia zasad przysługiwania diet i zwrotu kosztów dojazdu sołtysom Gminy Śniadowo.
e) zmian w budżecie gminy na 2007 rok.
8.Odpowiedzi na wnioski, zapytania i interpelacje radnych.
9.Wolne wnioski i informacje.
10.Zamknięcie obrad.
Ad.3.
Przewodniczący Rady Gminy porosił radnych o przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji Rady
Gminy Śniadowo.
Pan Skubich zwrócił uwagę, że brak było osoby, która wnioskowała o podwyżkę dla Wójta.
Podczas głosowania za przyjęciem protokołu radni opowiedzieli się 14-a głosami.
Ad.4.
Następnie Przewodniczący Rady Pan Zdzisław Zaremba zapytał radnych czy ktoś chce zgłosić
wnioski, zapytania lub interpelacje.
Pan Igielski powiedział do Wójta, że mieszkańcy Olszewo chcieliby pogłębienia stawu.
Pan Skubich zadał pytania do Wójta:
1.W programie Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych był zapis o zatrudnieniu terapeutki na okres 3 miesięcy. Czy Wójt podpisał umowę i na jaki okres?
2.Sprawa chodnika na ul. Ostrołęckiej:
-jezdnia jest węższa na niektórych odcinkach o 20 cm jest problem z mijaniem się samochodów
-popękane płytki, na 5 mb jest pękniętych 30 płytek
-gdzie zabrakło obramowania to ułożono połówki płytek
-w asfalcie są dziury wielkości buta, ponieważ był podkopany asfalt
-płytki są układane bez piasku przepuszczającego wodę, zima płytki będą wysadzone
-płytki leżą nierówno i kołyszą się
Stan chodnika miał być taki jak poprzedni.
3.Wycięcie krzewów na drogach:
–Szosowa-Ostrołęcka (było to zgłoszone na poprzedniej sesji)
-pierwszy zakręt w lewo za Brulinem w kierunku Szumowa,
-Konopki przy barze.
4.Czy wszystkie dodatkowe przyłącza do kanalizacji są teraz realizowane?
5.Kiedy zostanie ułożony chodnik na Szosowej?
6.Przy Cmentarzu są zdejmowane dobre płytki gdzie one idą?
Ad.5.
Przewodniczący Rady poprosił Wójta o poinformowanie o swojej działalności między sesjami.
Wójt poinformował o wydanych zarządzeniach oraz spotkaniach, w których uczestniczył:
1)10.05.2007r- Konwent Wójtów i Burmistrzów w Łomży.
2)30.05.2007r- Starostwo Powiatowe spotkanie w sprawie programu „Leader”.
3)02.06.2007r- Uroczysta Msza św. w Katedrze Łomżyńskiej
4)09.06.2007r- Zebranie Gminnej Spółdzielni ”SCh” w Śniadowie.
5)14.06.2007r- Spotkanie w Komendzie Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Łomży.
6)15.06.2007r-Konferencja w Białymstoku „Poprawa konkurencyjności regionu poprzez transgraniczne wykorzystanie doświadczeń w pozyskiwaniu inwestycji zagranicznych”.
7)16.06.2007r- Zgromadzenie Wspólników Łomżyński Fundusz Poręczeń Kredytowych w Łomży.
8)17.06.2007r-Festyn w Uśniku (Szkoła Podstawowa)
9)18.06.2007r-szkolenie w starostwie Powiatowym w Łomży (ocena pracowników)
10)19.06.2007r-konferencja „Staże Innowacyjne w Podregionie Łomżyńskim”
11)21.06.2007r-Zgromadzenie Międzygminnego Związku Wodociągów Wiejskich w Łomży.
12)21.06.2007r-uroczystość zakończenia roku szkolnego klas VI Szkoła Podstawowa w Śniadowie-uroczystość zakończenia roku szkolnego klas trzecich Gimnazjum
13)22.06.2007r-uroczystość zakończenia roku szkolnego w Gimnazjum
14)22.06.2007r-spotkanie w Starostwie Powiatowym z Ministrem
15)23.06.2007r-XIV Ogólnopolskie Dni Kultury Kurpiowskiej w Nowogrodzie
16)24.06.2007r-Regionalna Wystawa Zwierząt Hodowlanych Dni z Doradztwem Rolniczym.
17)26.06.2007r-szkolenie Modernizacja oświetlenia ulicznego. Projektowanie, Finansowanie, Korzyści.
18)28.06.2007r-konferencja Finansowanie Gminnego Samorządu terytorialnego
Ad.6.
Następnie Wójt przedstawił informację o przeprowadzonych wyborach organów samorządu mieszkańców wsi-sołtysów oraz organów wspomagających ich działalność –Rad Sołeckich
Informacja stanowi załącznik do protokołu.
Ad.7.
Następnie Przewodniczący Rady Pan Zdzisław Zaremba powiedział, że przechodzimy do pkt.
a)Pani Olszewska pracownik Urzędu Gminy odczytała projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości gruntowej niezabudowanej w formie bezprzetargowej, położonej w Śniadowie.
Następnie Przewodniczący Rady porosił radnych o podjęcie uchwały.
Podczas głosowania za podjęciem uchwały radni opowiedzieli się 12 głosami przeciw 2 głosy.
Uchwała Nr VIII/45/07 stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała została podjęta.
b)Wójt przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia planu zagospodarowania przestrzennego gminy Śniadowo części dotyczącej obszaru położonego w obrębie wsi Jakać Młoda.
Następnie Przewodniczący Rady poprosił radnych o podjęcie uchwały.
Podczas głosowania za podjęciem uchwały radni opowiedzieli się jednogłośnie.
Uchwała Nr VIII/46/07 stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała została podjęta.
c) Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu krótkoterminowego na pokrycie przejściowego deficytu budżetu gminy.
Przewodniczący Rady poprosił radnych o podjęcie uchwały.
Podczas głosowania za podjęciem uchwały radni opowiedzieli się jednogłośnie.
Uchwała Nr VIII/47/07 stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała została podjęta.
d)Pan Przewodniczący Rady powiedział, że na wniosek Pana Skubicha został wprowadzony do porządku obrad projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustanowienia zasad przysługiwania diet i zwrotu kosztów dojazdu sołtysom Gminy Śniadowo.
Następnie zabrał głos Pan Skubich, który m.in. powiedział, że na sesji, kiedy była ustalana dieta dla sołtysów były podane wersje 35 zł i 50 zł Ja wtedy głosowałem za 35 zł jednak uważam, że rola sołtysa zwiększa się i dlatego zaproponowałem kwotę 50 zł. Na poprzedniej sesji Pan Wójt powiedział, skąd wziąć pieniądze na Jego podwyżki, więc teraz będzie wiedział skąd wziąć te pieniądze, bo myślę, że budżet jest jako ogólna całość. Zapytał Panią Skarbnik ile jest gazet było zamawianych za poprzedniego Wójta i obecnie i ile kosztuje prenumeraty gazety „Wspólnota”?
Pani Skarbnik powiedziała, że w tej chwili trudno jej jest powiedzieć, jaki to jest koszt i jakie gazety są prenumerowane.
Pan Wójt powiedział m.in. Proszę Państwa, jeżeli chcecie tytuły gazet to mogę wymienić:
Wspólnota, Gazeta Samorządowa, Gazeta Podatkowa, Gazeta Prawna, Rzeczpospolita, Współczesna, Kurier Poranny, Wprost, Fakt, Dziennik, niektóre są zamawiane w 2-ch egz. Niektóre w 3-ch a niektóre pojedyncze Wspólnota jest zamawiana w 5 egz. Dla Wójta dla Przewodniczącego Rady, dla Skarbnika i jest w sekretariacie. Moim zdaniem są potrzebne. Jeżeli uważacie, że są niepotrzebne to nie będziemy zamawiać.
Pan Igielski zapytał Wójta, jaki mniej więcej jest to koszt miesięczny?
Wójt powiedział, że w tej chwili trudno mu powiedzieć. Ja zrezygnowałem z niektórych gazet, bo pisali o odnowienie prenumerat. Ja na następną sesję przygotuję, jakie są to koszty i jakie gazety.
Wójt m.in. powiedział odnośnie diet sołtysów Proszę Państwa Ja nie mam zamiaru negować takiej czy takiej kwoty część sołtysów była i wiedzą, jaka była reakcja Pana Jabłońskiego, bo Ja ją dokładnie pamiętam i do kogo. Proszę Państwa czy to będzie 40 zł czy 50 zł rola sołtysów zawsze była ważna i po tych wyborach wcale nie wzrosła tylko, jaka była taka jest. Sołtys jest najważniejszą osobą we wsi i radnym też zależy ile sołtysi dostają. Słyszę, że niektórzy chcą by sesje odbywały się w czwartki przychodzą listę podpisują i idą na targ. Ja tylko zwracam uwagę sołtysom, że jeśli podpisują listę to niech będą na tej sesji niech przekażą mieszkańcom swojej wsi to, co się dzieje na sesji. Radni będący sołtysem tych diet nie biorą ,dieta sołtysa to wyraźnie ustawa mówi jest to zwrot kosztów dojazdu na sesje.
Przewodniczący rady poprosił o inne wnioski.
Pan Igielski zaproponował kwotę 50 zł (netto) tj. 62 zł (netto).
Pan Wójt m.in. powiedział, że chodzi o to Panie i Panowie sołtysi żeby mnie do was w ten sposób ustawić, że Ja wam żałuję pieniędzy i to jest działanie oparte na tej zasadzie. Jeśli radni uważają, że stać jest Radę Gminy a dopiero słyszałem, że prasy za dużo zamawiamy no to zrezygnujemy z prasy a będziemy płacić diety sołtysom. Myślę, że jest to krótkofalowe działanie jednego radnego i drugiego. Ja proponuję 50 zł (brutto).
Pan Igielski powiedział, że Wójt na poprzedniej sesji jakoś nie oponował jak tylko 600 zł dostał podwyżki.
Przewodniczący Rady poprosił radnych o przegłosowanie zgłoszonych wniosków:
Za wnioskiem Pana Skubich 50 zł (brutto) głosowało 8 radnych
Za wnioskiem Pana Igielskiego 50 zł (netto) głosowało 5 radnych
1 radny wstrzymał się od głosu.
Uchwała Nr VIII/48/07 stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała została podjęta.
e)Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007rok.
Następnie Przewodniczący Rady poprosił radnych o zadawanie pytań.
Pan Skubich poprosił o dokładne omówienie działu ”Administracja publiczna”.
Pani Skarbnik powiedziała, że zmniejszenie 3 199 zł na dodatkowe wynagrodzenie roczne , natomiast administracja publiczna składa się z rozdziału Urząd Gminy i promocja gminy. Promocja gminy to jest 9 tys. zł natomiast Urząd Gminy to zakupy 50 tys. zł. w tym energia
5 tys. zł, badania okresowe pracowników 500 zł, usługi 10 tys. zł, telefony komórkowe 2 tys. zł, stacjonarne 3 tys. zł, szkolenia 6 tys. zł, zakup artykułów papierniczych 2 tys. zł, wydatki inwestycyjne 8 770 zł w tym zakup szafy metalowej oraz klimatyzatora.
Pan Skubich zapytał, kto wyraził zgodę na zakup tych telefonów komórkowych myślę, że każdy ma dlaczego gmina zakupiła te telefony, na promocję jest 9 tys. zł wcześniej było
6 tys. zł. czyli razem jest 15 tys. zł. My zatwierdzamy to po fakcie a powinno to być po fakcie że Wójt dostaje jakąś kwotę i tym rządzi, a w tej chwili radni są postawieni przed faktem dokonanym i środki prawdopodobnie wydane.
Wójt powiedział, m.in. że Pan dokładnie wiedział, że 9 tys. zł. jest na promocje było przedtem przyznane przez Radę Gminy na Gmina Fair Play i reklamujące Gminę Śniadowo i te pieniądze zostały wykorzystane w tej chwili jest mowa o 9 tys. zł. które są potrzebne na pozyskanie nowych inwestorów jest wyjazd drużyny piłkarskiej 15 osób 5 strażaków 5 przedstawicieli gminy i chodzi tu o kupno długopisów, przetłumaczenie filmu na niemiecki danie upominków. Na Gmina Fair Play były wydane tylko w takiej wysokości, jakie gmina przyznała. Jeżeli Państwo uważacie, że nie mamy jechać to nie pojedziemy.
Pan Skubich powiedział, że nie wiedział, na co te środki maja być przeznaczone.
Pan Przewodniczący Rady stwierdził, że posiedzenia komisji powinny odbywać się nie bezpośrednio przed sesją, ale przynajmniej dzień wcześniej.
Radni poparli propozycję Przewodniczącego Rady.
Wójt zaznaczył, że nieraz sprawy wychodzą w ostatniej chwili przed sesją, dlatego przed sesją są komisje. Postaramy się zwoływać je dzień wcześniej.
Następnie Wójt powiedział, że jeżeli chodzi o telefony komórkowe to telefony przysługują mnie i osobom takim jak Pani Skarbnik, która nie chciała jest telefon dla Sekretarza Gminy i Przewodniczącego Rady Gminy tak było poprzednio i Proszę Państwa 2 telefony stare leżą w szafie pancernej które były w posiadaniu poprzedniego Wójta jak one były użytkowane nie wiem. Jeśli uważacie, że nie powinienem mieć telefonu to nie będę miał, bo ja nie będę płacił za rozmowy z prywatnego telefonu. Ja przez pół roku nie miałem służbowego telefonu. Ja zapewniam obsługę rady gminy i to jest w mojej gestii uzgodnione było z Panem Zarembą, że dostanie 100 zł abonamentu miesięcznie dla mnie jest 200 zł jeśli Wójt nie powinien mieć telefonu komórkowego to może nie mieć.
Następnie zabrał głos Pan Lech Marek Szabłowski, który powiedział, że to niej jest tak jak było poprzednio bo zgodę na posiadanie czy użytkowanie przez zemnie telefonu komórkowego podjął Zarząd Gminy we wcześniejszej kadencji i tylko ja z takiego telefonu korzystałem Przewodniczący Rady poprzednich kadencji telefonów służbowych nie posiadali ani Pan Wiesław Kończyk ani Pan Cezary Polkowski. Sprzęt który był w moim posiadaniu czyli m.in. komputer przenośny i te aparaty również zwróciłem bo były zakupione przez Urząd Gminy. Teraz jest w Państwa Radnych gestii kto z takich telefonów może korzystać.
Panie Wójcie, komu przysługuje telefon służbowy a komu nie to takie prawo nigdzie nie jest zapisane. Proszę używać precyzyjnych sformułowań, konkretnych i jasnych żeby była jasność, bo nie może być tak żebym był narażany za nieprawdziwe Pana wypowiedzi.
Pan Polkowski powiedział, że nigdy nie miał służbowego telefonu komórkowego.
Wójt powiedział, że w ustawie samorządowej jest wyraźnie napisane Wójt jest jednoosobowym zarządem, o delegowaniu mnie na szkolenie podpisuje Przewodniczący Rady, o wyrażenie zgody na telefon wyraża Przewodniczący. My z Panem Przewodniczącym rozmawiamy często i nam się dobrze układa współpraca, bo nie słucha innych podszeptów tych, którzy odeszli. Więc Ja tak jak ustawa mówi, że Wójt Gminy zapewnia obsługę Rady Gminy ze swej strony mam prawo wyrazić zgodę na telefon dla Pana Przewodniczącego.
Pan Igielski powiedział, że skoro Przewodniczący upoważnia Wójta, a Wójt Przewodniczącego, więc kto upoważnia Przewodniczącego o te telefony.
Przewodniczący Rady powiedział, że został wybrany przez radnych, jeżeli uważacie, że nie powinien mieć tego telefonu to ja z niego zrezygnuje.
Wójt powiedział, że na każdej sesji mówi, żeby radni czytali ustawę samorządową Rada Gminy wybierając Przewodniczącego upoważnia Jego do pewnych określonych zadań i on reprezentuje Radę na zewnątrz. Ja reprezentuję gminę. Rada Gminy nie może ograniczać uprawnień Wójta.
Pan Malinowski 1000 zł na oświetlenie uliczne to jest za wyłączenie światła i włączenie a jakie są oszczędności? Druga sprawa 2000 zł na opracowanie koncepcji budowy budynku GOK. Ja uważam, że Rada Gminy powinna najpierw wyrazić zgodę na to dopiero wtedy robić jakieś kosztorysy.
Wójt powiedział, że jeżeli chodzi o oszczędność w oświetleniu ulicznym ok.. minimum 2000zł, które na próbę zostało wyłączone i przy okazji dokonano napraw.
Wójt powiedział, że przy bloku komunalnym na ul. Rynek jest wolny plac, a Straż chce odzyskać swój budynek remizy była mowa o tym, że takie plany są. Pan Chwal to wykonała i za to trzeba zapłacić. Chodziło o to abyśmy wiedzieli, co można zrobić i żeby można było wystąpić z wnioskiem o dofinansowanie.
Pan Malinowski powiedział, żeby nie było tak samo jak z budową Gimnazjum, że koszty zostały poniesione i wszystko stanęło w miejscu.
Następnie Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie po dokonanych zmianach:
W planie dochodów budżetowych na rok 2007 dokonano w niniejszej uchwale zwiększeń na ogólną kwotę 624 987 zł oraz zmniejszeń na kwotę 581 624 zł.
Dokonane zmiany polegały między innymi na:
- w dziale „Rolnictwo i łowiectwo” o 5 000 zł zwiększono dochody z tytułu darowizn mieszkańców z przeznaczeniem na wykonanie przyłączy wodociągowych oraz o kwotę 164 719 zł zwiększono środki z budżetu państwa na realizację inwestycji budowy kanalizacji sanitarnej w Śniadowie i Starym Ratowie – etap II (dokonano jednocześnie zmniejszeń o kwotę 147 432 dotacji z ZPORR w wyniku oszczędności poprzetargowych oraz o 185 000 zł środków z budżetu państwa w wyniku błędnej klasyfikacji dochodów),
- w dziale „Transport i łączność” zwiększono dochody o 300 zł jako darowizny mieszkańców z przeznaczeniem na budowę dróg oraz dokonano przeniesień dochodów między paragrafami w wyniku niewłaściwej klasyfikacji dochodów z budżetu państwa na inwestycję przebudowy dróg gminnych na kwotę 249 192 zł,
- w dziale „Administracja publiczna” zwiększono dochody z tytułu darowizny na promocję gminy w kwocie 2 000 zł,
- dokonano zwiększeń dochodów z tytułu podatku od nieruchomości od osób prawnych w kwocie 144 070 zł oraz odsetek za nieterminowe regulowanie należności z tytułu podatków lokalnych na kwotę
30 000 zł,
- w dziale „Oświata i wychowanie” o 9 600 zł zwiększono dochody z tytułu najmu pomieszczeń przez Zespół Szkolno Przedszkolny oraz o 16 311 zł dochody z tytułu dotacji z PUW na zwrot kosztów pracodawców tytułem kształcenia młodocianych pracowników,
- zwiększono dochody o kwotę 2 000 zł jako darowizna z przeznaczeniem na wydatki związane z przeciwdziałaniem alkoholizmowi,
- w dziale „Pomoc społeczna” zwiększono wpływy z różnych dochodów jako 50 % udział gminy w dochodach pozyskiwanych na rzecz budżetu państwa (zwrot od dłużników zaliczek alimentacyjnych,
W planie wydatków budżetowych dokonano zmniejszeń na kwotę 193 805 zł, w tym:
- w dziale „Rolnictwo i łowiectwo” dokonano zmniejszeń wydatków na ogólna kwotę 177 810 zł w wyniku oszczędności poprzetargowych na inwestycję budowy kanalizacji sanitarnej w Śniadowie i Starym Ratowie – etap II, natomiast zwiększono o 4 000 zł na usługi oraz 200 zł na nagrody dla rolników z naszej gminy wyróżniających się w produkcji rolniczej,
- w dziale „Transport i łączność” o 15 000 zł zwiększono wydatki na zakupy oraz o 40 000 zł na modernizację drogi we wsi Szczepankowo,
- o 4 000 zł zwiększono środki na wydatki związane z gospodarką gruntami i nieruchomościami ,
- w dziale „Administracja publiczna” zwiększono o 3 199 zł zmniejszono wydatki na dodatkowe wynagrodzenie roczne, natomiast w Urzędzie Gminy na zakupy, energię, badania wstępne i okresowe pracowników, usługi, telefony, szkolenia, zakup artykułów papierniczych oraz na zakupy szafy metalowej i klimatyzatora, na promocję gminy zwiększono wydatki o kwotę 9 000 zł,
- dokonano przeniesień wydatków na kwotę 573 zł między paragrafami w związku z przedterminowymi wyborami do Sejmiku Województwa Podlaskiego,
- w dziale „Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa” o 15 000 zł zwiększono wydatki na montaż grzejników, przeprowadzenie linii grzewczej do istniejącego budynku remizy w Szczepankowie oraz o 14 522 zł zwiększono wydatki inwestycyjne na zakup agregatu prądotwórczego oraz przyczepy homologowanej z przeznaczeniem dla obrony cywilnej,
- w dziale „Oświata i wychowanie” w szkołach podstawowych, zerówkach oraz przedszkolu zmniejszono planowane środki na dodatkowe wynagrodzenie roczne na ogólną kwotę 9 723 zł, natomiast zwiększono w szkołach podstawowych na usługi, delegacje oraz szkolenia, w przedszkolu na zakup środków żywności, w gimnazjum na delegacje oraz w pozostałej działalności na zwrot kosztów pracodawcom tytułem kształcenia młodocianych pracowników na kwotę 16 311 zł,
- o 3 000 zł zwiększono wydatki na przeciwdziałanie alkoholizmowi,
- w dziale „Pomoc społeczna” o 2000 zł zwiększono wydatki na zakupy materiałów i wyposażenia w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej oraz o 6 000 zł na prace społecznie użyteczne a także na doposażenie stołówek szkolnych realizujących zadanie dożywiania uczniów w szkole,
- o 592 zł zwiększono wydatki jako środki własne na wypłatę stypendiów szkolnych,
- o 1 000 zł zwiększono wydatki na usługi związane z oświetleniem ulicznym oraz o 3 000 zł na energię,
- o 2000 zł zwiększono wydatki na opracowanie koncepcji budowy nowego budynku Gminnego Ośrodka Kultury,
- o 2000 zł zwiększono wydatki na zakup słupków, siatki itp. dla celów sportowych mieszkańców wsi Wierzbowo
Przewodniczący porosił radnych o podjęcie uchwały.
Podczas głosowania za podjęciem uchwały radni opowiedzieli się 7 głosami za, przeciw 2 głosy ,od głosu wstrzymało się 5 osób.
Uchwała Nr VIII/49/07 stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała została podjęta.
Ad.8.
Przewodniczący Rady poprosił o zabranie głosu Wójta, aby odpowiedział na wcześniej zadane
pytania.
Wójt powiedział m.in. że jak jeździł po wsiach słyszał o problemach stawów. Proszę Państwa
jest coś takiego jak ochrona środowiska teraz w okresie maja i czerwca nikt nam nie pozwoli na
czyszczenie stawów. Aby to zrobić należy uzgodnić z Ochrona Środowiska i innymi mediami.
Najlepszym miesiącem do czyszczenia stawów będzie miesiąc sierpień, gdy będzie najmniej
wody. Ale ja nie mogę tego zrobić bez zgody Rady Gminy, bo na to trzeba mieć środki, Wójt
powiedział, że uzyskał zgodę Podlaskiego Biura Pracy i Gmina Śniadowo dostanie pieniądze na
4-y miejsca pracy na roboty publiczne jako jedyna gmina w powiecie łomżyńskim. Ci ludzie
będą skierowani do likwidacji dzikich wysypisk na terenie gminy Śniadowo. Ponieważ
dostałem z Dyrekcji Wojewódziekiej Lasów Państwowych wskazania gdzie sa dzikie
wysypiska, które należy usunąć. Należy, więc je usunąć a śmieci wywieść na wysypisko
gminne. W związku z tym, że wysypisko jest wspólne z gminą Łomża muszę uzgodnić to z
Wójtem Gminy Łomża i MZWiK o nieodpłatnym przyjęciu tych śmieci tylko za opłatą za
korzystanie ze środowiska.
-Jeżeli chodzi o zatrudnienie terapeuty było przyznane 2 tys. zł, Pan Michalak dał 3 tys. zł. Na
ten cel Więc mamy 5 tys. zł na zatrudnienie terapeuty niestety ta pani co miała być zatrudniona
zrezygnowała , bo po tych przepychankach nie miała pewności pracy. Będę się styarał o
zatrudnienie takiej osoby, bo jest ona niezbędna.
- Następnie Wójt powiedział, że jeżeli chodzi o źle ułożone płytki na ul. Ostrołęckiej. Jeszcze
cała inwestycja nie jest zakończona i kanalizacja tez nie jest podłączona zakończenie ma być na
koniec października. W dokumentacji jest zapis, że stan chodników i nawierzchni ma być
przywrócony do stanu poprzedniego. Nie ma mowy położeniu nowego. W przyszłym roku
znajda się środki na poprawienie tego.
-Jeżeli chodzi o wycinkę krzaków to jest to droga wojewódzka i oni to maja usunąć.
-Nowe przyłącza są wykonywane, jeżeli koszt przekroczy ustalone kwoty wtedy osoba będzie
partycypowała w kosztach.
Ad.9.
Następnie Przewodniczący Rady poinformował, że drużyna ze Śniadowa brała w Igrzyskach sportowych w Piątnicy, na których zajęła pierwsze miejsce.
Następnie Wójt przedstawił Pana Jana Olszewskiego Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych oraz delegata do Sejmiku Województwa Podlaskiego.
Pan Olszewski przedstawił się oraz poinformował radnych oraz zgromadzonych o zamierzeniach w swojej pracy, którą zaczął dopiero 2 tygodnie temu. Podziękował wszystkim mieszkańcom, którzy oddali na niego głos w wyborach do Sejmiku Województwa Podlaskiego.
Zapewnił też, że będzie się starał, aby wszystkie umowy i porozumienia zawarte z Zarządem Dróg przez Gminę zostały zrealizowane. Następnie Wójt poinformował, że zajął się sprawą Gromady i zaczęliśmy procedurę odzyskania naszych środków wraz z odsetkami. Spłata nastąpi w ciągu 5-u miesięcy.
-Pan Malinowski zapytał odnośnie wystąpienia z MZWiK w Łomży.
Wójt powiedział, że na Walnym Zgromadzeniu Związek wyraził zgodę na wystąpienie naszej gminy ze związku.
Pan Skubich zapytał czy nie można bybyło powołać komisji, która by zobaczyła czy opłaca się nam wyjść z tego.
Pan Polkowski powiedział, że jako rolnik będzie potrzebował faktury VAT od października za wodę czy jest pewność, że taką fakturę dostanę po wystąpieniu z MZWiK w Łomży. Wójt zapewnił, że takie faktury będą wystawiane.
Ad.10.
Przewodniczący Rady Pan Zdzisław Zaremba poinformował, że ustalony program sesji został
wyczerpany w związku z tym zamykam obrady VIII Sesji Rady Gminy i podziękował
wszystkim za przybycie.
Przewodniczący Rady Gminy
Zdzisław Zaremba