UCHWAŁA NR XVI/91/04 RADY GMINY ŚNIADOWO
z dnia: 27 września 2004 r.
w sprawie: szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Śniadowo.
Na podstawie art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132 poz. 622; z 1997 r. Dz.U.Nr 60, poz. 369, Dz.U. Nr 121, poz. 770; z 2000 r. Dz.U. Nr 22, poz. 272; z 2001 r. Dz.U.Nr 100, poz. 1085, Dz.U.Nr 154, poz. 1800; z 2002 r. Dz.U. Nr 113, poz. 984; z 2003 r. Dz.U. Nr 7, poz. 78 ; z 2004 r.Dz.U.Nr 96, poz.959, Dz.U.Nr 173, poz.1808) uchwala się, co następuje:
§ 1. Ustala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Śniadowo zawarte w „Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Śniadowo”, stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Śniadowo.
§ 3. Traci moc uchwała Nr XIX/71/2000 Rady Gminy Śniadowo z dnia 28 kwietnia 2000 roku w sprawie ustalenia szczególowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
Załącznik
do uchwały Nr XVI//91/04
Rady Gminy Śniadowo
z dnia 27 września 2004 r.
REGULAMIN
UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY ŚNIADOWO
ROZDZIAŁ I – POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Śniadowo:
1) wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości:
a) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,
b) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi.
2) rodzaje urządzeń przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, a tekże wymagań dotyczących ich rozmieszczenia oraz utrzymywania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;
3) częstotliwości i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
4) uregulowania dotyczące odpadów przemysłowych i medycznych;
5) obowiązki użytkowników nieruchomości nieskanalizowanych;
6) wymogi dotyczące transportu odpadów komunalnych i ścieków domowych (nieczystości płynnych);
7) udzielenie zezwolenia na świadczenie usług w zakresie usuwania, wykorzystywania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych stałych i płynnych;
8) obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;
9) zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub poszczególnych nieruchomościach;
10) odpowiedzialność za przestrzeganie Regulaminu i zasady jego przestrzegania.
§ 2. Regulamin obowiązuje:
1) właścicieli i zarządców nieruchomości;
2) użytkowników lokali użytkowych, nieruchomości oraz obiektów przeznaczonych do celów handlowych, gastronomicznych i innych celów gospodarczych jak też obiektów przeznaczonych na cele użyteczności publicznej;
3) kierowników budów – w stosunku do nieruchomości będących terenami budowy;
4) zarządy dróg – na drogach publicznych;
5) kierowników jednostek wywozowych, kierowników składowisk i oczyszczalni ścieków oraz kierowników firm prowadzących działalność w zakresie wykorzystywania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych;
ROZDZIAŁ II – DEFINICJE
§ 3. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1) ustawie – rozumieć należy przez to ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132 poz. 622, z 1997 r. Nr 60 poz. 369, Nr 121 poz. 770, z 2000 r. Nr 22 poz.272, z 2001 r. 100 poz. 1085, Nr 154 poz. 1800, z 2002 r. Nr 113 poz. 984, z 2003 r. Nr 7 poz. 78 z 2004 r.Dz.U.Nr 96, poz.959, Dz.U.Nr 173, poz.1808);
2) odpadach komunalnych – należy przez to rozumieć odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych;
3) właścicielach nieruchomości – należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchmości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością;
4) odpadach komunalnych bytowych drobnych – należy przez to rozumieć odpady powstające w związku z bytowaniem człowieka takie jak: resztki spożywcze, odpady z papieru, opakowania towarów codziennego użytku, resztki poopałowe (popiół), uszkodzone naczynia, tekstylia, folia z balotów, puszki konserwowe zwiędłe kwiaty i temu podobne zbierane do typowych pojemników;
5) odpadach komunalnych bytowych dużych – należy przez to rozumieć odpady, które nawet po rozdrobnieniu nie mogą być swobodnie umieszczone w typowych pojemnikach ze względu na rozmiary lub masę, np.: stare meble, wózki dziecięce, sprzęt gospodarstwa domowego, deski, materace, gruz, itp.;
6) składowisku – należy przez to rozumieć wyznaczony przez Gminę obiekt budowlany przeznaczony do składowania odpadów komunalnych;
7) jednostce wywozowej – należy przez to rozumieć podmioty gospodarcze i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą w zakresie gromadzenia i wywozu odpadów oraz wywozy ścieków, posiadające zezwolenie na prowadzenie tego rodzaju usług.
ROZDZIAŁ III – WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI
§ 4. Właściciele nieruchomości mają obowiązek wyposażyć nieruchomość w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywać je w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
§ 5. Na każdego właściciela nieruchomości, na którego terenie powstają odpady, nakłada się obowiązek gromadzenia odpadów komunalnych w urządzeniach do tego przeznaczonych i przekazywania ich do wywozu jednostkom wywozowym lub wywożenia na Międzygminne Składowisko Odpadów Komunalnych w Ratowie Piotrowie we własnym zakresie potwierdzone odpowiednimi dowodami zapłaty, np. pokwitowaniem.
§ 6. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do zawarcia umowy z jednostką wywozową na zasadach określonych w art. 6 ust. 1 ustawy.
§ 7. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do udokomentowania korzystania z usług wykonywanych przez podmioty posiadające zezwolenie na wykonywanie usług usuwania odpadów komunalnych – na zasadach określonych w art. 6 ust. 1 ustawy lub okazania dowodu przekazania odpadów na Międzygminne Składowisko Odpadów Komunalnych w Ratowie Piotrowie.
§ 8. Właściciele nieruchomości zobowiazani są do udzielania informacji związanych z wytwarzaniem odpadów oraz umożliwienia wstępu na posiadłość w celu kontroli przestrzegania przepisów niniejszego Regulaminu upoważnionym do tego podmiotom.
§ 9. Właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami wielomieszkaniowymi ustalają wewnętrzne zasady porządku domowego i rozliczają się z lokatorami z kosztów odbioru i wywozu odpadów we własnym zakresie.
§ 10. Odbiór odpadów komunalnych dużych odbywa się wg harmonogramu zgłoszonego zainteresowanym przez jednostkę wywozową.
§ 11. Odbiór odpadów komunalnych drobnych odbywa się wg częstotliwości ustalonej w umowie z jednostką wywozową.
§ 12. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do usuwania odpadów i innych zanieczyszczeń z terenu nieruchomości, a także z jej zabudowanej części (podwórza, bramy, przejścia, placu zabaw, zieleńca).
§ 13. Zabrania się wrzucania do pojemników na odpady komunalne bytowe drobne: śniegu, lodu, źuźlu, gruzu budowlanego, szlamów substancji toksycznych, żrących i wybuchowych oraz odpadów przemysłowych i medycznych.
§ 14. Zabrania się spalania odpadów w pojemnikach.
§ 15. Wykonanie obowiązków w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie budowy należy do kierownika budowy.
§ 16. Oczyszczanie przystanków komunikacyjnych oraz usuwanie odpadów komunalnych, błota i innych zanieczyszczeń na tych terenach należy do obowiązków jednostki użytkującej tereny służące komunikacji publicznej.
§ 17. Obowiązki utrzymania czystości i porządku na drogach publicznych należą do zarządu drogi.
§ 18. Zabrania się wysypywania i składowania odpadów komunalnych w miejscach do tego nie przeznaczonych. Stałe odpady komunalne należy składować wyłącznie na wyznaczonym składowisku odpadów komunalnych.
§ 19. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do oczyszczania ze śmieci, śniegu, lodu, błota i innych zanieczyszczeń chodników położonych wzdłuż ich nieruchomości..
ROZDZIAŁ IV – RODZAJE URZĄDZEŃ PRZEZNACZONYCH DO GROMADZENIA ODPADÓW KOMUNALNYCH, ICH USYTUOWANIE ORAZ CZĘSTOTLIWOŚĆ USUWANIA ODPADÓW
§ 20. Odpady stałe należy gromadzić w kontenerach, pojemnikach z przykrywami lub w workach foliowych szczelnie zamykanych.
§ 21. Urządzenia do gromadzenia odpadów stałych winny być ustawione na utwardzonym placu.
§ 22. Na każdej nieruchomości zamieszkałej lub na której jest prowadzona działalność gospodarcza powinien być co najmniej jeden pojemnik zamykany o pojemności 110 l , który należy opróżniać dwa razy w miesiącu. Odpady komunalne stałe wywożone przez właścicieli nieruchomości we własnym zakresie, winny być wywożone przynjmniej raz na kwartał na składowisko gminne w Ratowie Piotrowie . Dozwolone jest korzystanie kilku sąsiadów z pojemników ustawionych razem. Objętość łączną pojemników oblicza się na podstawie liczby mieszkań (gospodarstw domowych). Obowiązki i odpowiadzialność wynikające ze wspólnego korzystania z pojemników ponoszone są solidarnie.
§ 23. Dla budynków wielomieszkaniowych należy ustawić co najmniej jeden pojemnik zamykany o pojemności co najmniej 1100 l.
§ 24. Dla producentów mleka o obsadzie inwentarza powyżej 20 DJP należy ustawić co najmniej jeden pojemnik o pojemności 1100 l .
§ 25. Jeżeli objętość pojemnika nie wystarcza na przyjęcie zwiększających się ilości odpadów komunalnych bytowych drobnych, należy zamówić dostarczenie przez jednostkę wywozową dodatkowych pojemników. Zgłoszenie dokonuje użytkownik łącznie z zobowiązaniem ponoszenia dodatkowych opłat wywozu.
§ 26. Pojemniki na odpady komunalne bytowe drobne winny być ustawione w miejscach łatwo dostępnych dla mieszkańców jak i pracowników jednostki wywozowej i nie mogą być przyczyną nadmiernych utrudnień dla sąsiadów i innych użytkowników dróg i ulic. Pojemniki należy ustawić w miarę możliwości w granicach posesji w miejscu trwale oznaczonym, na twardej, równej powierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody, błota i innych zanieczyszczeń, umożliwiającej przemieszczanie pojemników na własnych kołach lub wózkach. Koszty przygotowania i utrzymania miejsca ustawienia pojemników ponoszą właściciele nieruchomości.
§ 27. Właściciel nieruchomości zapewnia pracownikom jednostki wywozowej dostęp do pojemników w czasie dnia powszedniego w godzinach ustalonych z tą jednostką. Do miejsca zatrzymania samochodu wywożącego odpady właściciel nieruchomości zapewnia swobodny dojazd.
§ 28. Miejsce ustawienia pojemników, dróg dojścia i miejsce wystawienia pojemników do wywozu oraz warunki techniczne tych miejsc podlegają uzgodnieniu z jednostką wywozową.
§ 29. Za utrzymanie czystości miejsc wystawienia i opróżniania pojemników odpowiedzialny jest właściciel nieruchomości, a za drogę i miejsce opróżniania oraz za czystość kontenerów jednostka wywozowa.
§ 30. W przypadku niemożliwości usunięcia odpadów z terenu nieruchomości z powodu braku dojazdu do wyznaczonego miejsca składowania, jak również niemożliwości wyniesienia pojemników – dopuszcza się usytuowanie pojemników na odpady przed nieruchomością.
§ 31. Miejsca lokalizacji urządzeń do gromadzenia odpadów stałych i płynnych winny spełniać warunki określone w przepisach ustawy Prawo budowlane oraz aktów wykonawczych do tej ustawy.
§ 32. Odpady komunalne winny być usuwane z nieruchomości z częstotliwością zapobiegającą przepełnieniu pojemników na odpady stałe.
§ 33. Niezbędną częstotliwość wywozu odpadów ustala właściciel, użytkownik lub zarządca nieruchomości w porozumieniu z jednostką wywozową. W przypadku stwierdzenia, że ustalona częstotliwość nie zapewnia utrzymania czystości i porządku jednostka kontrolująca może nakazać jej zwiększenie.
§ 34. Dla drobnych lokali handlowych, rzemieślniczych, uslugowych należy ustawić nie mniej niż jeden pojemnik 110 l.
§ 35. Odpady związane z funkcjonowaniem gospodarstw rolnych np. folia pochodzaca z balotów , służących do sporządzania sianokiszonki winny być wywożone na Międzygminne Składowisko Odpadów Komunalnych w Ratowie Piotrowie .
§ 36. Szkoły, zakłady przemysłowe, itp. winny ustawić odpowiednią ilość pojemników na odpady wg norm dla tego typu placówek a w pojemnikach mogą być gromadzone wyłącznie odpady komunalne.
§ 37. Przy zakładach usługowych, handlowych, rzemieślniczych, szkołach, zakładach przemysłowych, w parkach oraz miejscach o dużym natężeniu ruch pieszego winny być ustawione kosz uliczne.
§ 38. Obowiązek usuwania odpadów z koszy ulicznych ciąży na gminie.
§ 39. Przeniesienie odpowiedzialności za odpady z właściciela nieruchomości na jednostkę wywozową następuje w momencie załadowania ich do pojazdu jednostki wywozowej.
ROZDZIAŁ V – ODPADY PRZEMYSŁOWE I MEDYCZNE
§ 40. Odpady przemysłowe i medyczne podlegają obowiązkowemu oddzielnemu gromadzeniu, odbiorowi i unieszkodliwianiu wg zasad określonych w ustawie o odpadach.
ROZDZIAŁ VI – OBOWIĄZKI WŁAŚCICIELI NIERUCHOMOŚCI NIESKANALIZOWANYCH
§ 41. Wprowadza się obowiązek podłączenia istniejących obiektów budowlanych przez ich właścicieli i na koszt do kanalizacji sanitarnej biegnącej wzdłuż ulicy, przy której usytuowane są obiekty, a w przypadku jej braku powinny być one wyposażone w zbiorniki bezodpływowe nieczystości ciekłych lub przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych.
§ 42. Na właścicieli nieruchomości, nakłada się obowiązek systematycznego opróżniania zbiorników (szamb) przynajmniej raz na kwartał .
§ 43. W przypadku wsześniejszego napełnienia szamba niż wynika to z ustalonej częstotliwości – właściciel nieruchomości ma obowiązek zgłoszenia zapotrzebowania na wywóz.
§ 44. Zbiorniki na nieczystości płynne mogą być stosowane wyłącznie na nieruchomościach znajdujących się na terenach nieskanalizowanych położonych przy drogach publicznych nie wyposażonych w kolektory ściekowe. Urządzenia te powinny mieć dno i ściany nieprzepuszczalne, ze szczelnym przykryciem, z zamykanym otworem do usuwania nieczystości.
§ 45. Na terenach nieskanalizowanych ścieki mogą być odprowadzane do przydomowych oczyszczalni ścieków. Oczyszczone w tych urządzeniach ścieki odpowiadać muszą warunkom dotyczącym ochrony wód i gruntu.
ROZDZIAŁ VII – TRANSPORT ODPADÓW KOMUNALNYCH I ŚCIEKÓW DOMOWYCH
§ 46. Do wywozu odpadów komunalnych bytowych drobnych jednostki wywozowe zobowiązane są używać samochodów specjalistycznych. Przy usuwaniu odpadów i w czasie ich transportu należy uniemożliwić wydostawanie się na zewnątrz odpadów lub substancji z nich powstałych.
§ 47. Transport odpadów winien odbywać się przy zabezpieczeniu przed ich rozwiewaniem i rozpryskiwaniem.
§ 48. Do wywozu ścieków jednostki wywozowe zobowiązane są używać samochodów asenizacyjnych, które powinny być dezynfekowane zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 49. Wywóz ścieków powinien odbywać się w taki sposób, aby w czasie transportu nie powodował zanieczyszczenia dróg.
§ 50. Jednostki świadczące usługi w zakresie usuwanie odpadów komunalnych stałych i płynnych muszą posiadać możliwość mycia pojemników i sprzętu do transportu.
ROZDZIAŁ VIII – MIEJSCE WYWOZU
§ 51. Na jednostki wywozowe nakłada się obowiązek wywożenia odpadów komunalnych stałych na Międzygminne Składowisko Odpadów Komunalnych w Ratowie Piotrowie.
§ 52. Na właścicieli nieruchomości i jednostki wywozowe nakłada się obowiązek wywozu ścieków do oczyszczalni ścieków w Śniadowie .
§ 53. Ciekłe odpady komunalne są unieszkodliwiane w oczyszczalni ścieków.
ROZDZIAŁ IX – UDZIELANIE ZEZWOLEŃ NA ŚWIADCZENIE USŁUG W ZAKRESIE USUWANIA, WYKORZYSTYWANIA I UNIESZKODLIWIANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH STAŁYCH I PŁYNNYCH
§ 54. Świadczenie usług w zakresie usuwania, wyokrzystywania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych stałych i płynnych, wykonywane jest przez podmioty, które dysponują zezwoleniem w trybie art. 7 ust. 1 w związku z ust. 3 ustawy.
ROZDZIAŁ X – OBOWIĄZKI OSÓB UTRZYMUJĄCYCH ZWIERZĘTA DOMOWE
§ 55. Posiadacze psów na terenie Gmniy Śniadowo zobowiązani są do zachowania środków ostrożności przy utrzymaniu psa.
§ 56. Zabrania się:
1) puszczania psa samopas;
2) pozostawianie psa bez dozoru, jeżeli zwierzę to jest nienależycie uwiązane lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym na terenie zabezpiecznym;
3) wprowadzania psów do placówek handlowych, zakładów usługowych, lokali gastronomicznych, zakładów produkcji spożywczej i pomieszczeń użyteczności publicznej;
4) wprowadzania psów do piaskownic, na teren placu zabaw i boisk.
§ 57. 1. Wyprowadzanie psów dozwolone jest jedynie na smyczy i w kagańcu.
2. Zwolnienie psa ze smyczy dozwolone jest przy łącznym spełnienie następujących warunków:
1) posiadaniu przez psa założonego kagańca;
2) zwalnianiu psa w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi;
3) dysponowaniu możliwością sprawowania bezpośredniej kontroli nad zachowaniem zwierzęcia.
§ 58. Właściciele psów zobowiązani są do ich poddawania szczepieniom przeciwko wściekliźnie.
§ 59. Psy bezpańskie i pozostajace bez opieki podlegają odłowieniu.
§ 60. W razie zanieczyszczenia przez utrzymywane zwierzę domowe terenów i obiektów przeznaczonych do wspólnego użytku, posiadacz zwierzęcia obowiązany jest do niezwłocznego usunięcia zanieczyszczeń.
ROZDZIAŁ XI – ZASADY UTRZYMANIA ZWIERZĄT GOSPODARSKICH NA TERENACH WYŁĄCZONYCH Z PRODUKCJI ROLNICZEJ
§ 61. Właściciel nieruchomości utrzymujący zwierzęta gospodarskie zabezpiecza nieruchomość przed opuszczeniem przez zwierzęta.
ROZDZIAŁ XII – ODPOWIEDZIALNOŚĆ I KONTROLA
§ 63. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do udokumentowania korzystania z usług wykonywanych przez podmiot uprawniony lub samodzielnego wywożenia odpadów komunalnych stałych na Międzygminne Składowisko Odpadów Komunalnych w Ratowie Piotrowie a ciekłych odpadów komunalnych do oczyszczalni ścieków w Śniadowie przez okazanie - na żądanie pracowników upoważnionych przez Wójta Gminy – właściwych umów i rachunków.
2. Wymienione powyżej dokumenty należy przechowywać przez okres 1 roku od daty ich wystawienia.
§ 64. 1. Wójt sprawuje nadzór nad przestrzeganiem i stosowaniem przepisów wynikających z postanowień niniejszej uchwały przy pomocy wyznaczonych pracowników Urzędu Gminy lub zespołów kontrolnych.
2. Osoby upoważnione przez Wójta wykonują czynności kontrolne zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach. Osoby te zobowiązane są do posiadania pisemnego upoważnienia wydanego przez Wójta..
§ 65. Właściciele nieruchomości zobowiązani są umożliwić przeprowadzenie kontroli osobom, o których mowa w § 64 .
§ 66.1. Właściciele nieruchomości, współwłaściciele, użytkownicy wieczyści, jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu podlegają karze grzywny za nie stosowanie się do powyższych obowiązków i zasad.
2. Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1 toczy się według przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
3. W przypadku gdy właściciele nieruchomości nie udokumentują korzystania z usług , o których mowa w § 7 niniejszej uchwały , obowiązki określone § 4 i 5 przejmuje w trybie wykonania zastępczego gmina.
4. Koszty wykonania zastępczego ponoszą osoby wyżej wymienione ,zaś w przypadku nie wpłacenia kwoty stanowiącej ich równowartość w wyznaczonym terminie , zostanie ona ściągnięta w trybie egzekucji administracyjnej należności pieniężnych.
§ 1. Ustala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Śniadowo zawarte w „Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Śniadowo”, stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Śniadowo.
§ 3. Traci moc uchwała Nr XIX/71/2000 Rady Gminy Śniadowo z dnia 28 kwietnia 2000 roku w sprawie ustalenia szczególowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
Załącznik
do uchwały Nr XVI//91/04
Rady Gminy Śniadowo
z dnia 27 września 2004 r.
REGULAMIN
UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY ŚNIADOWO
ROZDZIAŁ I – POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Śniadowo:
1) wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości:
a) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,
b) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi.
2) rodzaje urządzeń przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, a tekże wymagań dotyczących ich rozmieszczenia oraz utrzymywania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;
3) częstotliwości i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
4) uregulowania dotyczące odpadów przemysłowych i medycznych;
5) obowiązki użytkowników nieruchomości nieskanalizowanych;
6) wymogi dotyczące transportu odpadów komunalnych i ścieków domowych (nieczystości płynnych);
7) udzielenie zezwolenia na świadczenie usług w zakresie usuwania, wykorzystywania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych stałych i płynnych;
8) obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;
9) zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub poszczególnych nieruchomościach;
10) odpowiedzialność za przestrzeganie Regulaminu i zasady jego przestrzegania.
§ 2. Regulamin obowiązuje:
1) właścicieli i zarządców nieruchomości;
2) użytkowników lokali użytkowych, nieruchomości oraz obiektów przeznaczonych do celów handlowych, gastronomicznych i innych celów gospodarczych jak też obiektów przeznaczonych na cele użyteczności publicznej;
3) kierowników budów – w stosunku do nieruchomości będących terenami budowy;
4) zarządy dróg – na drogach publicznych;
5) kierowników jednostek wywozowych, kierowników składowisk i oczyszczalni ścieków oraz kierowników firm prowadzących działalność w zakresie wykorzystywania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych;
ROZDZIAŁ II – DEFINICJE
§ 3. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1) ustawie – rozumieć należy przez to ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132 poz. 622, z 1997 r. Nr 60 poz. 369, Nr 121 poz. 770, z 2000 r. Nr 22 poz.272, z 2001 r. 100 poz. 1085, Nr 154 poz. 1800, z 2002 r. Nr 113 poz. 984, z 2003 r. Nr 7 poz. 78 z 2004 r.Dz.U.Nr 96, poz.959, Dz.U.Nr 173, poz.1808);
2) odpadach komunalnych – należy przez to rozumieć odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych;
3) właścicielach nieruchomości – należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchmości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością;
4) odpadach komunalnych bytowych drobnych – należy przez to rozumieć odpady powstające w związku z bytowaniem człowieka takie jak: resztki spożywcze, odpady z papieru, opakowania towarów codziennego użytku, resztki poopałowe (popiół), uszkodzone naczynia, tekstylia, folia z balotów, puszki konserwowe zwiędłe kwiaty i temu podobne zbierane do typowych pojemników;
5) odpadach komunalnych bytowych dużych – należy przez to rozumieć odpady, które nawet po rozdrobnieniu nie mogą być swobodnie umieszczone w typowych pojemnikach ze względu na rozmiary lub masę, np.: stare meble, wózki dziecięce, sprzęt gospodarstwa domowego, deski, materace, gruz, itp.;
6) składowisku – należy przez to rozumieć wyznaczony przez Gminę obiekt budowlany przeznaczony do składowania odpadów komunalnych;
7) jednostce wywozowej – należy przez to rozumieć podmioty gospodarcze i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą w zakresie gromadzenia i wywozu odpadów oraz wywozy ścieków, posiadające zezwolenie na prowadzenie tego rodzaju usług.
ROZDZIAŁ III – WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI
§ 4. Właściciele nieruchomości mają obowiązek wyposażyć nieruchomość w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywać je w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
§ 5. Na każdego właściciela nieruchomości, na którego terenie powstają odpady, nakłada się obowiązek gromadzenia odpadów komunalnych w urządzeniach do tego przeznaczonych i przekazywania ich do wywozu jednostkom wywozowym lub wywożenia na Międzygminne Składowisko Odpadów Komunalnych w Ratowie Piotrowie we własnym zakresie potwierdzone odpowiednimi dowodami zapłaty, np. pokwitowaniem.
§ 6. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do zawarcia umowy z jednostką wywozową na zasadach określonych w art. 6 ust. 1 ustawy.
§ 7. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do udokomentowania korzystania z usług wykonywanych przez podmioty posiadające zezwolenie na wykonywanie usług usuwania odpadów komunalnych – na zasadach określonych w art. 6 ust. 1 ustawy lub okazania dowodu przekazania odpadów na Międzygminne Składowisko Odpadów Komunalnych w Ratowie Piotrowie.
§ 8. Właściciele nieruchomości zobowiazani są do udzielania informacji związanych z wytwarzaniem odpadów oraz umożliwienia wstępu na posiadłość w celu kontroli przestrzegania przepisów niniejszego Regulaminu upoważnionym do tego podmiotom.
§ 9. Właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami wielomieszkaniowymi ustalają wewnętrzne zasady porządku domowego i rozliczają się z lokatorami z kosztów odbioru i wywozu odpadów we własnym zakresie.
§ 10. Odbiór odpadów komunalnych dużych odbywa się wg harmonogramu zgłoszonego zainteresowanym przez jednostkę wywozową.
§ 11. Odbiór odpadów komunalnych drobnych odbywa się wg częstotliwości ustalonej w umowie z jednostką wywozową.
§ 12. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do usuwania odpadów i innych zanieczyszczeń z terenu nieruchomości, a także z jej zabudowanej części (podwórza, bramy, przejścia, placu zabaw, zieleńca).
§ 13. Zabrania się wrzucania do pojemników na odpady komunalne bytowe drobne: śniegu, lodu, źuźlu, gruzu budowlanego, szlamów substancji toksycznych, żrących i wybuchowych oraz odpadów przemysłowych i medycznych.
§ 14. Zabrania się spalania odpadów w pojemnikach.
§ 15. Wykonanie obowiązków w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie budowy należy do kierownika budowy.
§ 16. Oczyszczanie przystanków komunikacyjnych oraz usuwanie odpadów komunalnych, błota i innych zanieczyszczeń na tych terenach należy do obowiązków jednostki użytkującej tereny służące komunikacji publicznej.
§ 17. Obowiązki utrzymania czystości i porządku na drogach publicznych należą do zarządu drogi.
§ 18. Zabrania się wysypywania i składowania odpadów komunalnych w miejscach do tego nie przeznaczonych. Stałe odpady komunalne należy składować wyłącznie na wyznaczonym składowisku odpadów komunalnych.
§ 19. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do oczyszczania ze śmieci, śniegu, lodu, błota i innych zanieczyszczeń chodników położonych wzdłuż ich nieruchomości..
ROZDZIAŁ IV – RODZAJE URZĄDZEŃ PRZEZNACZONYCH DO GROMADZENIA ODPADÓW KOMUNALNYCH, ICH USYTUOWANIE ORAZ CZĘSTOTLIWOŚĆ USUWANIA ODPADÓW
§ 20. Odpady stałe należy gromadzić w kontenerach, pojemnikach z przykrywami lub w workach foliowych szczelnie zamykanych.
§ 21. Urządzenia do gromadzenia odpadów stałych winny być ustawione na utwardzonym placu.
§ 22. Na każdej nieruchomości zamieszkałej lub na której jest prowadzona działalność gospodarcza powinien być co najmniej jeden pojemnik zamykany o pojemności 110 l , który należy opróżniać dwa razy w miesiącu. Odpady komunalne stałe wywożone przez właścicieli nieruchomości we własnym zakresie, winny być wywożone przynjmniej raz na kwartał na składowisko gminne w Ratowie Piotrowie . Dozwolone jest korzystanie kilku sąsiadów z pojemników ustawionych razem. Objętość łączną pojemników oblicza się na podstawie liczby mieszkań (gospodarstw domowych). Obowiązki i odpowiadzialność wynikające ze wspólnego korzystania z pojemników ponoszone są solidarnie.
§ 23. Dla budynków wielomieszkaniowych należy ustawić co najmniej jeden pojemnik zamykany o pojemności co najmniej 1100 l.
§ 24. Dla producentów mleka o obsadzie inwentarza powyżej 20 DJP należy ustawić co najmniej jeden pojemnik o pojemności 1100 l .
§ 25. Jeżeli objętość pojemnika nie wystarcza na przyjęcie zwiększających się ilości odpadów komunalnych bytowych drobnych, należy zamówić dostarczenie przez jednostkę wywozową dodatkowych pojemników. Zgłoszenie dokonuje użytkownik łącznie z zobowiązaniem ponoszenia dodatkowych opłat wywozu.
§ 26. Pojemniki na odpady komunalne bytowe drobne winny być ustawione w miejscach łatwo dostępnych dla mieszkańców jak i pracowników jednostki wywozowej i nie mogą być przyczyną nadmiernych utrudnień dla sąsiadów i innych użytkowników dróg i ulic. Pojemniki należy ustawić w miarę możliwości w granicach posesji w miejscu trwale oznaczonym, na twardej, równej powierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody, błota i innych zanieczyszczeń, umożliwiającej przemieszczanie pojemników na własnych kołach lub wózkach. Koszty przygotowania i utrzymania miejsca ustawienia pojemników ponoszą właściciele nieruchomości.
§ 27. Właściciel nieruchomości zapewnia pracownikom jednostki wywozowej dostęp do pojemników w czasie dnia powszedniego w godzinach ustalonych z tą jednostką. Do miejsca zatrzymania samochodu wywożącego odpady właściciel nieruchomości zapewnia swobodny dojazd.
§ 28. Miejsce ustawienia pojemników, dróg dojścia i miejsce wystawienia pojemników do wywozu oraz warunki techniczne tych miejsc podlegają uzgodnieniu z jednostką wywozową.
§ 29. Za utrzymanie czystości miejsc wystawienia i opróżniania pojemników odpowiedzialny jest właściciel nieruchomości, a za drogę i miejsce opróżniania oraz za czystość kontenerów jednostka wywozowa.
§ 30. W przypadku niemożliwości usunięcia odpadów z terenu nieruchomości z powodu braku dojazdu do wyznaczonego miejsca składowania, jak również niemożliwości wyniesienia pojemników – dopuszcza się usytuowanie pojemników na odpady przed nieruchomością.
§ 31. Miejsca lokalizacji urządzeń do gromadzenia odpadów stałych i płynnych winny spełniać warunki określone w przepisach ustawy Prawo budowlane oraz aktów wykonawczych do tej ustawy.
§ 32. Odpady komunalne winny być usuwane z nieruchomości z częstotliwością zapobiegającą przepełnieniu pojemników na odpady stałe.
§ 33. Niezbędną częstotliwość wywozu odpadów ustala właściciel, użytkownik lub zarządca nieruchomości w porozumieniu z jednostką wywozową. W przypadku stwierdzenia, że ustalona częstotliwość nie zapewnia utrzymania czystości i porządku jednostka kontrolująca może nakazać jej zwiększenie.
§ 34. Dla drobnych lokali handlowych, rzemieślniczych, uslugowych należy ustawić nie mniej niż jeden pojemnik 110 l.
§ 35. Odpady związane z funkcjonowaniem gospodarstw rolnych np. folia pochodzaca z balotów , służących do sporządzania sianokiszonki winny być wywożone na Międzygminne Składowisko Odpadów Komunalnych w Ratowie Piotrowie .
§ 36. Szkoły, zakłady przemysłowe, itp. winny ustawić odpowiednią ilość pojemników na odpady wg norm dla tego typu placówek a w pojemnikach mogą być gromadzone wyłącznie odpady komunalne.
§ 37. Przy zakładach usługowych, handlowych, rzemieślniczych, szkołach, zakładach przemysłowych, w parkach oraz miejscach o dużym natężeniu ruch pieszego winny być ustawione kosz uliczne.
§ 38. Obowiązek usuwania odpadów z koszy ulicznych ciąży na gminie.
§ 39. Przeniesienie odpowiedzialności za odpady z właściciela nieruchomości na jednostkę wywozową następuje w momencie załadowania ich do pojazdu jednostki wywozowej.
ROZDZIAŁ V – ODPADY PRZEMYSŁOWE I MEDYCZNE
§ 40. Odpady przemysłowe i medyczne podlegają obowiązkowemu oddzielnemu gromadzeniu, odbiorowi i unieszkodliwianiu wg zasad określonych w ustawie o odpadach.
ROZDZIAŁ VI – OBOWIĄZKI WŁAŚCICIELI NIERUCHOMOŚCI NIESKANALIZOWANYCH
§ 41. Wprowadza się obowiązek podłączenia istniejących obiektów budowlanych przez ich właścicieli i na koszt do kanalizacji sanitarnej biegnącej wzdłuż ulicy, przy której usytuowane są obiekty, a w przypadku jej braku powinny być one wyposażone w zbiorniki bezodpływowe nieczystości ciekłych lub przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych.
§ 42. Na właścicieli nieruchomości, nakłada się obowiązek systematycznego opróżniania zbiorników (szamb) przynajmniej raz na kwartał .
§ 43. W przypadku wsześniejszego napełnienia szamba niż wynika to z ustalonej częstotliwości – właściciel nieruchomości ma obowiązek zgłoszenia zapotrzebowania na wywóz.
§ 44. Zbiorniki na nieczystości płynne mogą być stosowane wyłącznie na nieruchomościach znajdujących się na terenach nieskanalizowanych położonych przy drogach publicznych nie wyposażonych w kolektory ściekowe. Urządzenia te powinny mieć dno i ściany nieprzepuszczalne, ze szczelnym przykryciem, z zamykanym otworem do usuwania nieczystości.
§ 45. Na terenach nieskanalizowanych ścieki mogą być odprowadzane do przydomowych oczyszczalni ścieków. Oczyszczone w tych urządzeniach ścieki odpowiadać muszą warunkom dotyczącym ochrony wód i gruntu.
ROZDZIAŁ VII – TRANSPORT ODPADÓW KOMUNALNYCH I ŚCIEKÓW DOMOWYCH
§ 46. Do wywozu odpadów komunalnych bytowych drobnych jednostki wywozowe zobowiązane są używać samochodów specjalistycznych. Przy usuwaniu odpadów i w czasie ich transportu należy uniemożliwić wydostawanie się na zewnątrz odpadów lub substancji z nich powstałych.
§ 47. Transport odpadów winien odbywać się przy zabezpieczeniu przed ich rozwiewaniem i rozpryskiwaniem.
§ 48. Do wywozu ścieków jednostki wywozowe zobowiązane są używać samochodów asenizacyjnych, które powinny być dezynfekowane zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 49. Wywóz ścieków powinien odbywać się w taki sposób, aby w czasie transportu nie powodował zanieczyszczenia dróg.
§ 50. Jednostki świadczące usługi w zakresie usuwanie odpadów komunalnych stałych i płynnych muszą posiadać możliwość mycia pojemników i sprzętu do transportu.
ROZDZIAŁ VIII – MIEJSCE WYWOZU
§ 51. Na jednostki wywozowe nakłada się obowiązek wywożenia odpadów komunalnych stałych na Międzygminne Składowisko Odpadów Komunalnych w Ratowie Piotrowie.
§ 52. Na właścicieli nieruchomości i jednostki wywozowe nakłada się obowiązek wywozu ścieków do oczyszczalni ścieków w Śniadowie .
§ 53. Ciekłe odpady komunalne są unieszkodliwiane w oczyszczalni ścieków.
ROZDZIAŁ IX – UDZIELANIE ZEZWOLEŃ NA ŚWIADCZENIE USŁUG W ZAKRESIE USUWANIA, WYKORZYSTYWANIA I UNIESZKODLIWIANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH STAŁYCH I PŁYNNYCH
§ 54. Świadczenie usług w zakresie usuwania, wyokrzystywania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych stałych i płynnych, wykonywane jest przez podmioty, które dysponują zezwoleniem w trybie art. 7 ust. 1 w związku z ust. 3 ustawy.
ROZDZIAŁ X – OBOWIĄZKI OSÓB UTRZYMUJĄCYCH ZWIERZĘTA DOMOWE
§ 55. Posiadacze psów na terenie Gmniy Śniadowo zobowiązani są do zachowania środków ostrożności przy utrzymaniu psa.
§ 56. Zabrania się:
1) puszczania psa samopas;
2) pozostawianie psa bez dozoru, jeżeli zwierzę to jest nienależycie uwiązane lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym na terenie zabezpiecznym;
3) wprowadzania psów do placówek handlowych, zakładów usługowych, lokali gastronomicznych, zakładów produkcji spożywczej i pomieszczeń użyteczności publicznej;
4) wprowadzania psów do piaskownic, na teren placu zabaw i boisk.
§ 57. 1. Wyprowadzanie psów dozwolone jest jedynie na smyczy i w kagańcu.
2. Zwolnienie psa ze smyczy dozwolone jest przy łącznym spełnienie następujących warunków:
1) posiadaniu przez psa założonego kagańca;
2) zwalnianiu psa w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi;
3) dysponowaniu możliwością sprawowania bezpośredniej kontroli nad zachowaniem zwierzęcia.
§ 58. Właściciele psów zobowiązani są do ich poddawania szczepieniom przeciwko wściekliźnie.
§ 59. Psy bezpańskie i pozostajace bez opieki podlegają odłowieniu.
§ 60. W razie zanieczyszczenia przez utrzymywane zwierzę domowe terenów i obiektów przeznaczonych do wspólnego użytku, posiadacz zwierzęcia obowiązany jest do niezwłocznego usunięcia zanieczyszczeń.
ROZDZIAŁ XI – ZASADY UTRZYMANIA ZWIERZĄT GOSPODARSKICH NA TERENACH WYŁĄCZONYCH Z PRODUKCJI ROLNICZEJ
§ 61. Właściciel nieruchomości utrzymujący zwierzęta gospodarskie zabezpiecza nieruchomość przed opuszczeniem przez zwierzęta.
ROZDZIAŁ XII – ODPOWIEDZIALNOŚĆ I KONTROLA
§ 63. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do udokumentowania korzystania z usług wykonywanych przez podmiot uprawniony lub samodzielnego wywożenia odpadów komunalnych stałych na Międzygminne Składowisko Odpadów Komunalnych w Ratowie Piotrowie a ciekłych odpadów komunalnych do oczyszczalni ścieków w Śniadowie przez okazanie - na żądanie pracowników upoważnionych przez Wójta Gminy – właściwych umów i rachunków.
2. Wymienione powyżej dokumenty należy przechowywać przez okres 1 roku od daty ich wystawienia.
§ 64. 1. Wójt sprawuje nadzór nad przestrzeganiem i stosowaniem przepisów wynikających z postanowień niniejszej uchwały przy pomocy wyznaczonych pracowników Urzędu Gminy lub zespołów kontrolnych.
2. Osoby upoważnione przez Wójta wykonują czynności kontrolne zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach. Osoby te zobowiązane są do posiadania pisemnego upoważnienia wydanego przez Wójta..
§ 65. Właściciele nieruchomości zobowiązani są umożliwić przeprowadzenie kontroli osobom, o których mowa w § 64 .
§ 66.1. Właściciele nieruchomości, współwłaściciele, użytkownicy wieczyści, jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu podlegają karze grzywny za nie stosowanie się do powyższych obowiązków i zasad.
2. Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1 toczy się według przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
3. W przypadku gdy właściciele nieruchomości nie udokumentują korzystania z usług , o których mowa w § 7 niniejszej uchwały , obowiązki określone § 4 i 5 przejmuje w trybie wykonania zastępczego gmina.
4. Koszty wykonania zastępczego ponoszą osoby wyżej wymienione ,zaś w przypadku nie wpłacenia kwoty stanowiącej ich równowartość w wyznaczonym terminie , zostanie ona ściągnięta w trybie egzekucji administracyjnej należności pieniężnych.